Bilköparna i Europa väljer i allt högre utsträckning en bil med laddkontakt. Under första kvartalet ökade elbilarna och laddhybriderna sin marknadsandel till 6,8 procent, jämfört med bara 2,5 procent under samma period förra året.
Även om laddbilarna alltså fortfarande står för en relativt liten del av nybilsförsäljningen är ökningstakten hög, och ökningen sker till stor del på bekostnad av dieselbilarna som istället minskade sin marknadsandel från 33 till 30 procent.
Bensindrivna bilar står fortfarande för över hälften av alla nyregistrerade bilar i Europa. Hybridbilar som inte är laddbara står för nio procent av de nyregistrerade bilarna och ökar med 45 procent jämfört med första kvartalet förra året.
På grund av coronapandemin rapporterar nästan alla europeiska länder en tvåsiffrig försäljningsminskning i procent räknat.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Men hur mycket minskade de bensindrivna med då?
Gäller privat- eller företagsbilar?
Dyr el för de flesta som laddar på laddstation.
3 procent nedgång kommer att vara en mild västanfläkt i förhållande till vad som väntar försäljningen när krisen slagit igenom
@Carl,
Nja, prisspannet vid laddstationer ligger mellan 0,0 och 8,70 kr/kWh.
Många på jobbet kör T8 hybrid. Lågt förmånsvärde. Under långkörning så ligger de runt 0,9l/mil. Galenskap
Doby, du får ta din dator med till en logoped. Det är hemskt vad den stammar.
Ja kommentera på ipaden funkar sådär...
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.