Nästa artikel
Elbilsförsäljningen tar fart i Tyskland – då minskar subventionerna
Nyheter

Elbilsförsäljningen tar fart i Tyskland – då minskar subventionerna

Publicerad 28 juli 2022 (uppdaterad 28 juli 2022)
Dyrare bilar, som BMW iX, får ingen bonus alls i Tyskland. Om två år sänks bonustaket till 45 000 euro.
Tysklands generösa elbilsbidrag är på väg att försvinna.

Under nästa år kommer den tyska staten införa kraftigt minskade subventioner för elbilar – och ta bort dem helt för laddhybrider och företagsbilar. Landet har tidigare gett väldigt generösa bidrag till elbilsköpare.

Regeringen anser att elbilsförsäljningen har ökat så pass mycket att de statliga subventionerna snart inte längre kommer behövas alls.
– E-fordon blir mer och mer populära och kommer inte längre behöva statliga subventioner inom en överskådlig framtid, sa landets finansminister Robert Habeck i ett uttalande i tisdags.

Ingen bonus för laddhybrider

Redan i början av nästa år kommer subventionerna för bilar som kostar under 40 000 euro att minska från 6 000 till 4 500 euro. Senare under året stramas det åt ytterligare, till 3 000 euro.

Bilar som kostar mellan 40 000 och 65 000 euro subventioneras i dag med 5 000 euro, men den summan minskar till 3 000 euro i början av nästa år.

I dag går bonusgränsen vid 65 000 euro – den som köper en så dyr bil får inga bidrag alls. Från och med 2024 flyttas dock den gränsen ned till 45 000 euro.

Subventionerna för laddhybrider kommer att tas bort helt i slutet av året – ett tilltag som stöttats av finansminister Habeck på grund av bilarnas tveksamma klimatnytta. Resonemnaget är att laddhybrider är tunga, har en begränsad elektrisk räckvidd och släpper ofta ut mer koldioxid än vad som anges på pappret.

De nya reglerna innebär också att subventionerna för företagsbilar tas bort helt – enbart privatpersoner får ta del av pengarna.

Kritiken: "obegripligt"

Den tyska branschorganisationen VDA är mycket kritisk till åtstramningen. ”I tider av ökade kostnader och belastningar är beslutet att ensidigt och heltäckande skära ned finansieringen obegripligt”, säger organisationens ordförande Hildegard Mueller.

Under 2021 såldes 328 000 elbilar i Tyskland – omkring dubbelt så många som året innan. Det finns över 600 000 elbilar i trafik i landet – och över en miljon om man räknar man in laddhybriderna.

Liknande tilltag i Sverige

Även i Sverige stamas subventionerna åt. 1 januari 2023 skärps reglerna för laddhybrider, samtidigt som elbilsbonusen sänks från 70 000 till 50 000 kronor. Den 8 juli i år infördes också ett bonustak, som innebär att bonusen tas bort helt för bilar som kostar mer än 700 000 kronor.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (43)

  • 27 oktober 2022 Pi skrev: bejje - men att…
  • 27 oktober 2022 bejje - men att man ev inte…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.