Regeringen har med kort varsel infört ett bonustak som innebär att dyrare elbilar och laddhybrider inte får rätt till någon bonus alls, till skillnad från i dag. Bonustaket ligger på 700 000 kronor, trots att både Volvo och Kia tidigare lobbat för att höja gränsen till 800 000 kronor.
Det har funnits frågetecken kring exakt vilket pris som ligger till grund för bonustaket – är det grundpriset eller priset efter tillval?
Enligt uppgift från Transportstyrelsen som Tjänstebilsfakta tagit del av är det Skatteverkets nybilsprislista som gäller. Alla bilar som har ett listpris på över 700 000 kronor hos Skatteverket blir därmed bonuslösa.
En möjlig följd är att biltillverkarna nu försöker skala av så mycket utrustning som möjligt för att klämma in bilmodellen under bonusgränsen, och samtidigt lägga mer utrustning i tillvalspaket som kostar extra.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (2)
- 16 juni 2022 Kommer nog bli intressanta…
- 16 juni 2022 Om omfattande tillval blir…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.