Det är snart ett år sedan regeringen tog bort elbilsbonusen, ett beslut som fått kraftfull kritik från olika håll.
Men faktum är att andelen elbilar fortsatt öka bland de nya bilar som registreras och rullar ut på svenska vägar, visar siffror från Mobility Sweden som Vi Bilägare tagit del av.
Elbilarna låg i flera år och ”hovrade” på upp till en procents marknadsandel. Men 2019 ökade den rejält, till fyra procent, och 2022 var den uppe i 33 procent.
Efter det togs alltså bonusen bort, men trots det har elbilsandelen fortsatt öka. Nu ligger den på 39 procent, och nästan fyra av tio nyregistrerade bilar är därmed helt eldrivna.
Mellan 60 och 68 procent av de nyregistrerade bilarna har registrerats på företag de senaste åren. 2022 var den siffran nere på 55 procent, men därefter har den återigen ökat till mer normala 67 procent.
Men trots att elbilsregistreringarna ligger på en rekordhög nivå vill bland andra branschorganisationen Mobility Sweden återinföra någon form av subvention.
– Det är viktigt att man särskiljer registreringar och order. Vi vet att de bilar som registreras nu till stor del är sålda för ett år sedan då leveranstider var långa, klimatbonus fanns kvar samt att vi var i ett annat konjunkturläge, säger Mattias Bergman, vd för Mobility Sweden.
Enligt honom faller nu orderstatistiken kraftigt och elbilar är den biltyp som tappar mest.
– Då leveranstiderna nu närmar sig det normala håller vi på att tömma våra orderböcker. Eftersom de inte fylls på vet vi att registreringarna kommer att minska. Vi hade bedömt att det skulle ske redan nu under hösten, men troligen kommer det senast vid årsskiftet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (14)
- 16 oktober 2023 Lågkonjuktur och hutlösa…
- 14 oktober 2023 A.L skrev: Nej vem vill åka…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.