Flera bilköpare har köpt elbilar som tidigare ägdes av Göteborgs Stad. Men på grund av bristande rutiner har bilarna inte servats som de ska, rapporterar Sveriges Radio.
Missen kan stå bilköparna dyrt, eftersom bilarna nu blivit av med sin batterigaranti på grund av att de inte servats enligt plan. Varannan Nissan Leaf från 2018 som rullat hos någon av förvaltningarna kan ha servats felaktigt.
Om batteriet slits snabbare än väntat eller behöver bytas ut kan de nuvarande bilägarna behöva betala ur egen ficka eftersom batterigarantin inte längre gäller. Ett nytt högvoltsbatteri kan kosta flera hundratusen kronor.
– De borde ha servat den enligt tillverkarens rekommendation, säger en av bilköparna till P4 Göteborg.
Ted Bergman som är affärsenhetschef på Göteborgs Stads Leasing beskriver det hela som ”olyckligt”.
– Vi måste hitta olika sätt för att det här inte händer framöver.
Kommentarer till artikeln (1)
- 23 april 2022 Så dåligt skött av Göteborg…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.