De senaste åren har exporten av miljöbilar från Sverige ökat snabbt. Köpare som slår till på en elbil eller laddhybrid kan kassera in den statliga bonusen och sedan sälja bilen utomlands där efterfrågan är högre.
För att stoppa exporten föreslog regeringen en lösning där bilens bonus blir kvar, men att den måste betalas tillbaka om bilen exporteras inom fem år. Men det är den första ägaren som blir återbetalningsskyldig – oavsett vem som äger bilen när den exporteras.
Kritiken lät inte vänta på sig, och den blev inte nådig. Kritikerna hävdade att försäljningen av både elbilar och laddhybrider i princip kommer stoppas helt eftersom många köpare skulle vara rädda att bli återbetalningsskyldiga om de behöver sälja bilen.
Nu stoppas förslaget tills vidare, uppger Dagens Industri. I princip alla remissinstanser har sågat förslaget och beskrivit det som orimligt. Det nya systemet träder alltså inte i kraft vid årsskiftet som var tanken.
”Innan vi beslutar om nästa steg krävs en noggrann genomgång av alla remissvar och kritik. Vi räknar med att ge besked om en uppdaterad tidsplan i början av nästa år”, säger Martin Larsson, kansliråd på miljödepartementet, till Di.
Läs också: Svidande kritik mot miljöbilsförslaget: ”Helt orimligt”
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tur för första elbilägarna.
Ja vad var det jag sa!
Att göra ett i grunden idiotiskt och utskällt system ännu dummare är knappast rätt väg att gå.
Lägg ner bonus malus.
MVH AL
Hear hear..
Varför ska första ägaren bli återbetalningsskyldig om den tredje ägaren säljer bilen utomlands förstår inte jag heller.
Bonus malus är ett styrsystem för att påverka folks beteende som skulle kunna vara bra. Men att skattebefria elbilar verkar korkat därför att: var ska då pengarna till vägarna komma ifrån?
kanske tur att vi trots allt är några som kör bensin och diesel och betalar skatt, för hur länge ska detta fortgå med att elbilar ska mer eller mindre skattebefrias plus att skattepengar betalas ut vid nybilsköp. vem ska betala vårat vägunderhåll, jag bara undrar.
VW
Ja vansinnet har fått gå för långt.
Men så länge (ett namn) får alldeles för stor uppmärksamhet och media trummar på med vad som EVENTUELLT kommer att hända om hundra år så kan politikerna inte göra annat än komma på dumhet på dumhet.
Människan tror sig kunna ändra på klimatet...tänker inte någon som bestämmer alls ?
Ett antal bilföretag lägger miljöbonusen ovanpå bilpriset här, typ Leaf som kostar 328.000 i Finland, och 397.000 här, eller ID.3 som kostar 485 här, och 435 i Finland. Seat Mii, 205 i Finland, 265 här i Sverige...
Med andra ord så bör bonusen strykas helt, istället kan man lika gärna öka på malus ytterligare som ett straff för bidragsmissbruket. Pengarna man får in får man använda på platser som bilföretagen inte kommer åt t ex ännu mer bidrag för öka möjligheten att ladda elbilar.
Knepigt det här med subventioner för att styra folket i en viss bestämd riktning.
Ta bara rut och rot, plötsligt billigare att anlita hantverkare, och vips så höjer de sina priser på jobben samtidigt som bygghandlarna gör detsamma på material.
I slutänden så är det staten, alltså vi själva, som betalar hantverkarnas höjda löner och byggvaruhusens vinster.
Samma med elbilar, så länge subventioner finns så länge håller tillverkarna priserna uppe.
Det måste finnas bättre sätt än att använda skattebetalarnas surt förvärvade slantar för att få folket dit man vill.
Men det kräver ett helt nytt tankesätt och det kan man väl inte kräva av dagens folkvalda expertis.
Som tur är så är det ju inte fordonsskatten som går till vägar specifikt. I slutändan är det bara lika mycket ut som in i stadskassan som räknas. Vägunderhållet kostar nog dessutom rätt mycket mer än vad staten får in i fordonsskatt.
Men bra att detta konstiga förslag verkar hamna i soptunnan.
#1. Faktiskt mest tur för gasbilsägarna. Exporten av gasbilar har ungefär varit samma som nyregistreringen i många år. D.v.s Nästan alla 3 år gamla gasbilar exporteras.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.