De senaste åren har en stor del av alla nya elbilar och laddhybrider som sålts i Sverige exporterats utomlands. Bilägare och bilhandlare har därmed kunnat kassera in miljöbonusen på upp till 60 000 kr för att sedan sälja bilen vidare med vinst eftersom efterfrågan varit högre i exempelvis Norge.
Kritiken mot kryphålet har gått ut på att bilar som svenska staten subventionerar bör stanna i Sverige.
För att lösa problemet har regeringen lagt fram ett minst sagt kontroversiellt förslag. Miljöbonusen ska fortfarande betalas ut, men om bilen sedan säljs utomlands inom fem år från första registreringsdatum blir första ägaren återbetalningsskyldig – oavsett vem som äger bilen när den exporteras.
Det kan leda till att färre vågar köpa en laddbar bil, enligt en rundringning som Sveriges Radio gjort. Granskningen visar att många partier kastar förslaget i papperskorgen och kräver att en bättre lösning tas fram snabbt, bland annat Centerpartiets Rickard Nordin som kallar förslaget ”helt orimligt”.
Även regeringspartiet Miljöpartiet stämmer in i kritiken.
– Jag tycker det är uppenbart att förslaget, så som det är utformat just nu, riskerar att minska mängden nya klimatsmarta bilar, säger Lorentz Tovatt, Miljöpartiets klimatpolitiska talesperson, till Ekot.
Läs också: Nyheterna som drabbar bilägarna – och känns i plånboken
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tja trenden att ständigt byta till ny bil är inte speciellt bra eftersom det gör bilen till en slit och slängvara som man som nybilsköpare rycker på axlarna åt och sänder signalen till tillverkaren att man inte behöver få grejorna att hålla speciellt länge.
Att behålla bilen 5 år är väl det minsta man kan begära.
Hur många gånger hinner livssituationer ändra sig på fem år? Skilsmässa, dödsfall och sjukdomar kan i likhet med uppsägning och olyckor påverka ens möjligheter minst lika snabbt som en lottovinst.
Kan de inte justera förslaget till att om den förste ägaren säljer bilen utomlands inom 5 år, måste subventionen betalas tillbaka. De kan inte låsa upp den förste ägaren om bilen bytt ägare 1 eller flera ggr inom 5 år. Låter faktiskt horribelt. Om jag privatleasar bilen i tre år och återförsäljare sedan säljer till utlandet. Ska jag ta den smällen då?
Man måste i princip om man köper en elbil, behålla den i 5 år. Så man inte blir återbetalningsskyldig om elbilen blir såld utomlands inom 5 år. Det är horribelt att första ägaren ska ha det ansvaret!
Lägg förbud på att exportera dom närmsta 5 åren
Utvecklingen går så fort nu att det är bättre att succesivt avveckal miljöbidraget på elbilar de närmaste tre åren- Bilarna kommer att säljas ändå då priserna kommer att anpassas mht den ökande konkurrensen Utbudet av elbilar med bra räckvidd kommer att öka stadigt de närmsta åren och elbilarna kommer snabbare till rätt prisnivå Miljöbidraget gör att man kan ta ut överpriser.idag och gynnar osund utveckling med export
https://wp.me/p1IAXy-8mn
Knivigt. Väldigt lätt att kringgå regeln om man inte lägger ansvarat på första ägaren. Om jag köper en ny bil och vill sälja den till utlandet för att tjäna en hacka är det bara att göra upp med en bulvan, en mellan hand.
Med det sagt tycker jag inte förslaget är det minsta bra, måste finnas ett bättre sätt att "skydda" miljöbonusen.
Förstår inte problemet med export. Subvention har fått en miljöbil i trafik. Det var det som var meningen. För miljön kvittar det var den rullar och vem som äger.
Varför inte bara ett exportförbud de första fem åren? Skulle livssituationen ändras så att man t.ex. flyttar utomlands och vill ta med sig bilen så gör ett undantag för just det.
Att lägga ansvaret på en person för vad en senare ägare hittar på är nog knappast förenligt med normal rättssäkerhet, skulle situationen uppstå är jag ganska säker på att det skulle bli ett fall för Europadomstolen.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.