Nästa artikel
”Vi kan inte lita på att biltillverkarna gör rätt val”
Krönika

”Vi kan inte lita på att biltillverkarna gör rätt val”

Publicerad 6 januari 2022
Krockstjärnor är färskvara, skriver Tommy Wahlström.

Detta är en krönika. Det innebär att innehållet är skribentens egen uppfattning.


Det är förstås en flopp av galaktiska dimensioner när Euro NCAP ger Renault Zoe noll stjärnor i den senaste omgången krockprov. Förra gången modellen testades, år 2013, rankades den som säkrast i sin klass och fick högsta möjliga betyg, fem stjärnor. Nu ligger den i rännstenen och skäms.

Det här får konsekvenser. Många förvaltningar, organisationer och företag har regler kring sin upphandling som stipulerar ett visst säkerhetsbetyg. För dessa potentiella kunder blir nu Zoe ett omöjligt val. Om stjärnfallet ger modellen dåligt rykte finns risk att efterfrågan också sjunker på begagnatmarknaden.

En ny generation av modellen väntas först om några år så det blir en lång ökenvandring för Renault och dess återförsäljare fram till dess. Frågan är om man ens kan behålla namnet eller om Zoe blivit så nedsvärtat att det är lika bra att börja om på ny kula?

”Om stjärnfallet ger modellen dåligt rykte finns risk att efterfrågan också sjunker på begagnatmarknaden”

Exemplet Zoe visar att stjärnor är en färskvara och att det går inflation i betyget över tid. Utvecklingen går framåt och Euro NCAP skärper säkerhetskraven i takt med det. En bil som fick full pott i bedömningen för nio år sedan framstår idag i ett helt annat ljus.

Renault valde att inte uppdatera säkerhetssystemen i samband med att man gav Zoe en ansiktslyftning häromåret. Förmodligen ångrar man det beslutet i dag.

Tyvärr ser vi nu än en gång att det är orimligt att lita på att biltillverkare självmant alltid gör det ”goda” valet (minns ni Dieselgate?). Företagens mål är att tjäna pengar och aktieägarna prioriteras högre än de som färdas i bilen man byggt. Att tro något annat är naivt.

I fallet Zoe fick modellen även en enklare variant av sidokrockskydd vilket också bidrog till det sänkta säkerhetsbetyget. Är det orimligt att tro att nedrustningen skedde eftersom den nya sidokrockkudden blev billigare att tillverka?

Historien Zoe påminner också om att det är helt avgörande att det finns motkrafter som granskar biltillverkarna å konsumenternas vägnar. Heja Euro NCAP! Å heja motorjournalistiken!

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (4)

  • 5 februari 2022 Raphael skrev: Men…
  • 6 januari 2022 Och vem granskar kritiskt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.