Om försäljningen inte ökar som planerat, bolagets kassa tar slut och ingen ny finansiering står att finna kommer Saab sannolikt att försättas i konkurs. Det som händer då är att ägaren Spyker och preferensaktieägaren GM förlorar bolaget, och den svenska staten blir ny ägare.
I det läget kommer det säkert att bli ett politiskt tryck för att staten ska driva fabriken vidare, men det mest sannolika i ett sådant fall är ändå att staten stänger ned Saab och säljer panterna.
Bland de viktigaste panterna ligger rätten att tillverka och sälja reservdelar till de runt 1,5 miljoner Saabbilar som rullar världen över. Det kommer att bli lönsamt att driva reservdelsverksamheten vidare under kanske tio år, vilket gör att man som konsument kan känna sig trygg i att det under överblickbar tid kommer att finnas reservdelar till de bilar som säljs idag.
Lidande andrahandsvärden
Många är oroliga för att garantierna blir värdelösa om Saab försvinner. Men produktgarantin är ett avtal mellan bilköparen och återförsäljaren – Saab själva är inte avtalspart. Det innebär att återförsäljarens garantiåtagande mot dig som konsument gäller oberoende om Saab finns kvar eller inte.
Därför är det viktigt att köpa sin Saab från en finansiellt stabil återförsäljare som gärna säljer fler märken än bara Saab – då ökar chansen att återförsäljaren överlever och garantierna blir något värda om Saab får problem.
Andrahandsvärdena kan bli lidande om Saab riskerar att försvinna, det blev mer än tydligt under 2009 när många företag på grund av detta till och med tog bort möjligheten att välja Saab som tjänstebil. För svenska företagsköpare är detta nu löst genom en restvärdegaranti, där återförsäljarna (inte Saab själva) garanterar andrahandsvärdet på bilen. För privatköpare finns ingen sådan garanti.
Mer riskfyllt
Men vi måste också komma ihåg att det var gamla 9-5, en modell som var totalt föråldrad, som drabbades hårdast under förra årets restvärdesturbulens. Restvärdena på nya 9-5, framför allt kombimodellen som börjar säljas i sommar, kommer sannolikt att stå sig betydligt bättre om Saab inte skulle klara sig.
Att i detta läge köpa en Saab är naturligtvis ändå en mer riskfylld affär än att köpa en bil från stabila, lönsamma bilföretag som Volkswagengruppen eller Toyota. Vårt råd till dem där ekonomisk trygghet är den absolut högsta prioriteten är därför att välja ett annat märke än Saab.
Samtidigt är ändå den personliga risken om Saab skulle läggas ned begränsad till några tiotusingar i sämre andrahandsvärde och, om återförsäljaren inte klarar sig, någon tids förlorad produktgaranti. Bilen kommer fortsatt att ha tillgång till reservdelar och Saabverkstäder kommer att finnas kvar så länge det finns rullande bilar kvar att ge service på.
Diskutera: Skulle du våga köpa en Saab?
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Uppfriskande och tankeväckande artikel, tack för det Anders!
Som privatköpare blir det ändå ett osäkert köp p.g.a andrahandsvärdet. Finns ingen garanti för ett hyfsat andrahandsvärde och detta kan bli ett slag i mellangärdet vid eventuellt bilbyte.
Man får hoppas att SAAB fabriken får leva vidare.
Ett osäkert andrahandsvärde och bara 10 år säker reservdelstillgång är dock inte riktigt vad SAAB ägare förtjänar. Förra gången fabriken hade ekonomiska bekymmer, hände det att ex. en 4 år gammal SAAB Aero värderades till ynkliga 60 000kr vid inbyte.
Ja det är ju helt klart att andrahandsvärdet påverkas om bilmärket försvinner, det har ju hänt förr och kommer naturligtvis att hända igen.
Men just andrahandsvärdet är något som verkligen sänkts de senaste åren på i princip alla bilar.
Att köpa en helt ny bil är ju trevligt, men dyrt.
Att köpa en tre år gammal bil kostar mindre än hälften.
Jag har en kompis som alltid köpt tre år gamla bilar, kört dem i tre år och återigen köpt en tre år gammal bil.
Han har väsentligt lägre kostnader än jag.
Och som det står i artikeln kommer det att finnas service och reservdelar så länge det finns Saabar på vägarna.
Jag tillhör den gruppen som inte har stålarna att köpa nytt, jag köper tre år gamla bilar och kör dem 2-3 år. Jag tror att gruppen privatpersoner som gör som jag är tämligen stor så en marknad för begagnade Saabar kommer att finnas även framgent. Hoppas verkligen att 9-5 SC kommer ut på vägarna, en sån vill jag ha när ekonomin tillåter!
Kan ju inte låta bli att tänka på hur orden skulle ha utformats om det skulle ha handlat om något annat bilmärke!
Köp gärna denna utrotningshotade bil var knappast ledorden då Rover gick under,..men det var förståss en SÅ mycket sämre bil?
För en tid sedan skrev någon: Vem skulle bli ledsen om Renault försvann!? ...Sådant förtydligar inte så lite vår inskränkthet här i landet och total brist på kunskap.
Rädda gärna världens mest olönsamma bilmärke till vilket pris som helst och prata samtidigt skit om ett av världens största fabrikat! ( sådana tankar för ju världen framåt? )
Sedan kommer också alltid tugget om solidaritet!...
Folk är solidariska om det gynnar det egna intresset...
De sista åren kan ju i alla fall jag undra vad de har tänkt på som har beställt en ny Saab!?
Jo...det är ju en bra bil och så är den Svensk,dessutom så finns det ju knappt några andra fabrikat att välja på... i alla fall ingen som är bättre?
Andrahandsvärdet spelar nog inte heller så stor roll för dessa köpare som ju tillhör storbilsköparna...och denna kategori utav människor är ju vana vid att förlora mycket pengar....???
Nä....om nu inte trollspöt plockas fram och förvandlar Saab till något vettigt ....d.v.s att det snabbt kommer ut modeller som folk faktiskt vill ha så låt för tusan ödet få ha sin rättmäktiga gång!
Dessa bilar behöver inte vara de bästa bilarna som någonsin har tillverkats ( så som nya 9-5 ;-) ),...utan helt enkelt bara förnuftiga och prisvärda ala 2011 !!!
Jag skulle aldrig råda nån att köpa en bil där så stor osäkerhet råder om hurvida företaget kommer att överleva eller inte, att garantierna gäller är en sanning med modifikation....
När MG las ner sa man samma sak, men så enkelt var det inte och det blev ett norskt bolag som ansvarade för reservdelar till slut....
Handlaren på min ort la ner och plötsligt fanns ingen aktoriserad verkstad för de stackare som köpt ny MG..
Saab är dock ett så stort märke i Sverige att det borde funka bättre om det skulle läggas ner, men osäkerheten får åtminstonde mig att avråda alla som inte är beredda att riskera sina pengar att avstå från att köpa Saab så länge det inte finns en stabilitet i företaget.....
ja, tjenare... jag skulle vilja se de ÅF utanför storstadregionerna som ger samma garantilösning som när tillverkaren står bakom. De lär lägga ner på löpande band och så står man där med skägget i brevlådan... och restvärdet som garanteras, fast bara till företag och då måste man sannolikt handla en ny SAAB samtidigt? Nej, privatpersoner som gillar sina pengar gör bäst i att hålla sig borta från konkursmässiga bilfabrikat, oavsett vilka!
"Många är oroliga för att garantierna blir värdelösa om Saab försvinner. Men produktgarantin är ett avtal mellan bilköparen och återförsäljaren – Saab själva är inte avtalspart. Det innebär att återförsäljarens garantiåtagande mot dig som konsument gäller oberoende om Saab finns kvar eller inte."
Svart på vitt......
Rustan!
Glöm inte
"Därför är det viktigt att köpa sin Saab från en finansiellt stabil återförsäljare som gärna säljer fler märken än bara Saab – då ökar chansen att återförsäljaren överlever och garantierna blir något värda om Saab får problem."
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.