Nästa artikel
Direktrapport: Volvos nya motorer
Direktrapport

Direktrapport: Volvos nya motorer

Publicerad 13 september 2013 (uppdaterad 16 september 2013)
Volvo släpper snart nya tvålitersfyror som ska ersätta hela motorprogrammet. Vi Bilägare provkör just nu de nya motorerna.

Volvo lanserar en helt ny generation moduluppbyggda bensin- och dieselmotorer. Inom kort kommer de tre första av hittills planerade åtta varianter på den nya arkitekturen, VEA (Volvo Engine Architecture), och Vi Bilägares Calle Carlquist är en av de första journalisterna som provat hur de känns.

Vad är det för nya motorer?
– Det är tvåliters raka fyror, bensin och diesel, som på sikt helt ska ersätta dagens motorprogram från Volvo. Beroende på modell blir det olika kombinationer av turbo, turbo och kompressor, samt – på sikt – kompletterande eldrift.

– Motorerna är helt av aluminium och byggs i Skövde, där Volvo investerat kraftigt inför omställningen. Motorerna är fyllda med en hel del ny teknik och helt och hållet konstruerade inom Volvo, ingen inblandning av vare sig Ford eller PSA. I mycket av presskommunikationen här i Nice betonas just ordet ”oberoende”.

Vilka motorer är det som lanseras först och vilka har du kört?
– Jag började med D4-dieseln i en V60. Motorn ger 181 hästkrafter, alltså 18 hästar mer än den nuvarande D4-motorn som ju är femcylindrig. Vridmomentet är det samma, 400 Newtonmeter, men enligt Volvo är den blandade förbrukningen bara 3,8 liter per 100 kilometer. Det nådde jag inte alls på bergsvägarna här, men motorn går verkligen friskt och urstarkt. Att det är en diesel tänker man knappt alls på, ljudet är mycket väl maskerat.

– Därefter körde jag S60 T6, med 306 hästkrafter och en kombination av kompressor på lågvarv och turbo som kopplas in ett stycke upp i varvregistret. Den hade speciellt ljud, ett karaktäristiskt vinande på lågvarv och sedan rejält sportig ton upp genom växlarna. Åttaväxlad automatlåda med tre körprogram passade perfekt till motorns karaktär. Förbrukningen anges till 6,4 liter per 100 kilometer, också en mycket låg siffra för en bil med sådana fartresurser. Noll till hundra tar 5,9 sekunder.

Helheten, kommer Volvo att lyckas med den här satsningen på ”downsizing”?
– Om det bara gäller motorerna och hur de beter sig så är man absolut på spåret och en tuff match för konkurrenterna. Sedan återstår förstås hur marknaden tar emot Volvos resonemang, men ju mer tiden går desto mer uppenbart är det väl att de riktigt stora motorernas tid är – eller borde vara – förbi.

Läs mer om motortekniken och om fler provkörningsintryck i Vi Bilägare nummer 14, utgivningsdag den 16 oktober. Prenumeranter får tidningen veckan tidigare.

Diskutera: Vad tycker du om Volvos nya motorer?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-13 14:30
saabnisse

Jag tror Volvo är helt rätt ute.

Den nya motorn anses ju väsentligt bättre än den gamla femman och sexan av de som provat den och tills man själv får provköra får man väl lita på det.
Personligen har jag aldrig tyckt att femman varit någon glädjespridare även om den håller ganska bra, men den har ingen trevlig gång.

Den allmänna trenden bland alla tillverkare är ju "downsizing", allt färre cylindrar blir allt vanligare och de gamla trötta sugmotorerna har snart försvunnit.
Allt fler tillverkare satsar på små överladdade motorer.

Men varifrån kommer den åttastegade automatlådan?

#2 • Uppdaterat: 2013-09-13 16:10
mayors

@saabnisse Aisin Warner

#3 • Uppdaterat: 2013-09-13 16:10
scientist

Låter spännande. Men jag undrar inte om den vägen som Mazda har valt är mer tilltalande...

#4 • Uppdaterat: 2013-09-13 16:18
saabnisse

Tack mayors, det var det jag trodde.

#5 • Uppdaterat: 2013-09-13 16:26
Gunnar Lindberg

Ett karaktäristiskt vinande på lågvarv är inte så lyckat om motorn driver en bil som aspirerar på att höra hemma i premiumsegmentet. Där är det nog bättre med ett par cylindrar till.

#6 • Uppdaterat: 2013-09-13 16:28
snabb95

Jag tycker det är märkligt att man helt plötsligt kan ta ut 150 hk/liter utan att använda bränsle med extra högt oktantal och extremt höga varvtal. Tidigare fick man sänka kompressionsförhållandet när turbo monterades för att motorn inte skulle spika, trots både centrifugal och vacuum förställning.
(Även på turbodieslar sänktes kompressionen tills de blev svåra att starta).

Numera spikar aldrig motorerna eftersom tändningen sänks så fort motorn tenderar att spika. Men en extremt sen tändning ger samtidigt låg effekt, så det är konstigt att det lönar sig och att det går att öka turbotrycket hur högt som helst med samma kompressionsförhållande. Vad är förklaringen?

#7 • Uppdaterat: 2013-09-13 22:47
saabnisse

328i, jag tror inte att du har så stor erfarenhet av överladdade motorer.
Men jag kan ju upplysa dig om att BMW var bland de första att ha bensinturbo och bland de första att misslyckas.

#8 • Uppdaterat: 2013-09-14 11:56
månssons

328i: Vad är det med saabmotorerna som du avskyr? Är det motorproblemen eller något annat?

OnT: Kommer helt klart att sakna femman, åtminstone de från 90-talet (mest pga kombinationen av avgassystemet). De gick väl inte så mjuk som man hade kunnat förväntat sig men jävlar vilken skönsång dessa ger ifrån sig. Det är ett ljud som inte går att blanda ihop med någon annan bil och när man kommer upp till 4000 varv och över får åtminstone jag gåshud.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-14 13:35
trasten

Jag tror 328i har blivit frånåkt av en Saab turbo och är nu förevigt bitter över detta! =)

#a • Uppdaterat: 2013-09-14 20:19
Audi A5 SB

Även om Saab inte var först med turbo i personbilar, ska man ha "cred" för att ha fixat ett fungerande system. Som här har påpekats, så blir ett framtida bilköp synnerligen problematiskt om man tvunget vill köra utan turbo.

Men för att återgå till Volvo och deras nya motorer - det kommer att bli svårt att nå "premium" med ett så begränsat motorprogram. Att få en premiumstämpel kräver nog lite mer än en 2-liters 4-cylindrig motor.

Lite OT: en V10 sugmotor några centimeter bakom öronen är inte fy skam. Audi R8.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.