Nästa artikel
Direktrapport: Citroën C4 Cactus 2014
Nyheter

Direktrapport: Citroën C4 Cactus 2014

Publicerad 13 juni 2014 (uppdaterad 16 juni 2014)
Citroën C4 Cactus på en bakgata i Amsterdam.
Soffa till framsäte och luftkuddar istället för dörrlister. Citroën C4 Cactus är minst sagt en udda karaktär. Vi Bilägares Tommy Wahlström har provkört bilen i Amsterdam.
Vad är Citroën Cactus för en bil?
– Det handlar mest om skoj design. Tanken är att den ska konkurrera med halvkombibilar i Golf-klassen. Den heter C4 Cactus men bilen bygger i själva verket på C3:ans plattform med ett aningen förlängt axelavstånd.

Vilka intressanta detaljer har du hittat?
– Airbump är ju grejen med den här bilen. Den har alltså ett slags luftkuddar längs dörrarna för att skydda plåten om något hårt står i vägen. Du ser det på bilden jag skickade med!

Vilka drivlinor erbjuds bilen med?
– Den bil som Citroën tror kommer bli populärast i Sverige är den med en 82 hästars trecylindrig bensinmotor och femväxlad manuell växellåda. Med luftkonditionering kommer den bilen att kosta 149 900 kronor. En sexväxlad robotlåda finns som tillval och i oktober får Cactus även en starkare turbomotor på 110 hästkrafter som alternativ.

Hur är bilen att köra?
–Den har en skönt satt fjädring som är lite mjukare, det man brukade kalla "citroënkänsla". Bilen är ett roligt koncept men känns kanske inte jättepåkostad.
 
Citroën C4 Cactus kommer till Sverige i augusti. Hela provkörningen kan du läsa i Vi Bilägare nr 10 som kommer ut 1 juli.


Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Cactus?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

+ Visa äldre kommentarer (7)
#8 • Uppdaterat: 2014-06-14 18:14
Lars58

Precis när min Citroenfobi börjar blekna en aning kommer en sån här skapelse. Huga. Iskallt märke för mig.

#9 • Uppdaterat: 2014-06-14 20:21
Pi

Roy - vad avser du med Skoda som ett dåligt exempel ?
F ö har väl Picasso C3 hastighetsmätaren placerad helt annorlunda än Cactus och mitt minne efter körning är att i Picasson fungerar det bra men som sagt - den sitter på annan plats.

#a • Uppdaterat: 2014-06-15 09:06
Paddan 21

Tycker att digitala instrument är tydliga och lätta att läsa av. Vem har nytta av att se hela graderingen på hastighetsmätaren. Det bästa är att ha en stor och tydlig siffra som visar hastigheten man åker i. Dörrarnas skyddande luftkuddar kanske man även kunde fylla med gas och om dom vore större så varför inte använda dom för att få ner vikten, kanske en lösning som kommer på nästa Citroèn.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.