Citroën C4 Cactus på en bakgata i Amsterdam.
Soffa till framsäte och luftkuddar istället för dörrlister. Citroën C4 Cactus är minst sagt en udda karaktär. Vi Bilägares Tommy Wahlström har provkört bilen i Amsterdam.
Vad är Citroën Cactus för en bil?
– Det handlar mest om skoj design. Tanken är att den ska konkurrera med halvkombibilar i Golf-klassen. Den heter C4 Cactus men bilen bygger i själva verket på C3:ans plattform med ett aningen förlängt axelavstånd.
Vilka intressanta detaljer har du hittat?
– Airbump är ju grejen med den här bilen. Den har alltså ett slags luftkuddar längs dörrarna för att skydda plåten om något hårt står i vägen. Du ser det på bilden jag skickade med!
Vilka drivlinor erbjuds bilen med?
– Den bil som Citroën tror kommer bli populärast i Sverige är den med en 82 hästars trecylindrig bensinmotor och femväxlad manuell växellåda. Med luftkonditionering kommer den bilen att kosta 149 900 kronor. En sexväxlad robotlåda finns som tillval och i oktober får Cactus även en starkare turbomotor på 110 hästkrafter som alternativ.
Hur är bilen att köra?
–Den har en skönt satt fjädring som är lite mjukare, det man brukade kalla "citroënkänsla". Bilen är ett roligt koncept men känns kanske inte jättepåkostad.
Citroën C4 Cactus kommer till Sverige i augusti. Hela provkörningen kan du läsa i Vi Bilägare nr 10 som kommer ut 1 juli.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Cactus?
– Det handlar mest om skoj design. Tanken är att den ska konkurrera med halvkombibilar i Golf-klassen. Den heter C4 Cactus men bilen bygger i själva verket på C3:ans plattform med ett aningen förlängt axelavstånd.
Vilka intressanta detaljer har du hittat?
– Airbump är ju grejen med den här bilen. Den har alltså ett slags luftkuddar längs dörrarna för att skydda plåten om något hårt står i vägen. Du ser det på bilden jag skickade med!
Vilka drivlinor erbjuds bilen med?
– Den bil som Citroën tror kommer bli populärast i Sverige är den med en 82 hästars trecylindrig bensinmotor och femväxlad manuell växellåda. Med luftkonditionering kommer den bilen att kosta 149 900 kronor. En sexväxlad robotlåda finns som tillval och i oktober får Cactus även en starkare turbomotor på 110 hästkrafter som alternativ.
Hur är bilen att köra?
–Den har en skönt satt fjädring som är lite mjukare, det man brukade kalla "citroënkänsla". Bilen är ett roligt koncept men känns kanske inte jättepåkostad.
Citroën C4 Cactus kommer till Sverige i augusti. Hela provkörningen kan du läsa i Vi Bilägare nr 10 som kommer ut 1 juli.
Diskutera: Vad tycker du om Citroën C4 Cactus?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Tycker det är ett roligt och intressant alternativ i det lägre prissegmentet.
Denna och C4 Picasso är några av de intressantaste bilarna om man tänker på normal användning.
Synd att de förstör en bil som i övrigt verkar trevlig med digital instrumentering-vem vill ha det?
Stefan, biltillverkaren! Det är kostnadseffektivt.
Men det är förfärligt för konsumenten.
Jag gillar instrumenteringen, jag har numerisk visning i min Picasso och tycker det är klart, enkelt och tydligt. Och jag ser det som helt i linje med Citroëns designambitioner och tradition att ha instrumentbrädor som följer ett eget spår. Det är en rolig och trevlig bil. Jag skulle dock inte välja kombinationen rött med svarta bumbers, men det är ju en smaksak. Cactus finns i många färger, även olika färger på airbump.
Det är nog svårt att slå synergonomin och varseblivningen hos en mätare med rättvända siffror ( till skllnad mot t ex Skoda) och en rejäl visare i en kontrasterande färg. En tydlig visares vinkel uppfattas mycket snabbt.
Ändå är det inte så tokigt med den högt placerade siffrorna som sitter i nya Picasso - men utan den placeringen faller fördelen.
Jodå, Raphael, jag har kollat in färgerna. Den lila med ljusgrå bumpers eller den gula med svarta eller...
Säkert en trevlig bil men jag skulle aldrig kunna köpa en med de stora blafforna på sidorna, de stör mig.
Däremot stör jag inte mig på digitala instrument, det är helt ok.
Jag har faktiskt digital hastighetsmätare i min bil och det är stora och tydliga siffror så det använder jag alltid.
Det är iaf tydligare än badrumsvågen i GSA. :)
Precis när min Citroenfobi börjar blekna en aning kommer en sån här skapelse. Huga. Iskallt märke för mig.
Roy - vad avser du med Skoda som ett dåligt exempel ?
F ö har väl Picasso C3 hastighetsmätaren placerad helt annorlunda än Cactus och mitt minne efter körning är att i Picasson fungerar det bra men som sagt - den sitter på annan plats.
Tycker att digitala instrument är tydliga och lätta att läsa av. Vem har nytta av att se hela graderingen på hastighetsmätaren. Det bästa är att ha en stor och tydlig siffra som visar hastigheten man åker i. Dörrarnas skyddande luftkuddar kanske man även kunde fylla med gas och om dom vore större så varför inte använda dom för att få ner vikten, kanske en lösning som kommer på nästa Citroèn.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.