Nästa artikel
Dieselfusk i fler bilar från Audi
Nyheter

Dieselfusk i fler bilar från Audi

Publicerad 2 juni 2017
I Tyskland har det upptäckts att dieseldrivna Audi A8 med Euro 5-klassade motorer innehåller en mjukvara som sänker utsläppen av kväveoxider i testmiljö.
Tyska myndigheter säger sig ha funnit mjukvara som manipulerar utsläpp i ytterligare två Audi-motorer.
Dieselgate flammar upp igen efter att transportministeriet i Tyskland har upptäckt att fler Audibilar innehåller en programvara som upptäcker när fordonet befinner sig i testlabb och då sänker utsläppen av kväveoxider tillfälligt. Enligt nyhetsbyrån Reuters släpper de Euro 5-certifierade bilarna ut mer än dubbelt så mycket kväveoxider om ratten vrids mer än 15 grader. Fusket omfattar de treliters V8- och V6-motorer som sitter i Audi A8 byggd mellan 2009 till 2013. Det är drygt 24.000 fordon, varav 14.000 sålts på Audis hemmamarknad Tyskland. Transportministeriet har beordrat Audi att återkalla de berörda bilarna. Biltillverkaren svarar att man samarbetar till fullo och att mjukvaruuppdateringarna startar i juli.

Irene Bernald som är presschef på Audi i Sverige säger att det än så länge oklart om någon av de bilarna har sålts här:
– Vi känner ännu ej till om någon av dessa bilar finns i Sverige. Detta gäller alltså inte EA 189-motorerna. Åtgärden kommer att genomföras som en mjukvaruuppdatering som tar ca 30 minuter.

Hon berättar att Audi på egen hand systematiskt har undersökt olika motor- och växellådskombinationer i sina bilar och själva har rapporterat avvikelser man hittat till tyska transportstyrelsen KBA.
– Detta gäller A7 och A8 av årsmodell 2010 till 2013, i ett fåtal växellådsvarianter med Euro 5 V6 och V8 TDI-motorer. Orsaken till att gränsvärdena för kväveoxidutsläpp överskrids är att motorvarvtalet under vissa områden påverkas negativt av mjukvaran i växellådan, säger Irene Bernald.
 
Diskutera: Tror du att fler Audimodeller innehåller mjukvara som manipulerar utsläppen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2017-06-02 11:26
LeifV

Då gäller väl samma sak som för tidigare åtgärd VAG fuskat med för de mindre motorerna, dvs Audi-ägaren gör bäst i att vägra åtgärden för att slippa stå med en sämre bil. Även andrahandsvärdet för en icke-åtgärdad bil lär vara högre då en åtgärdad uppenbarligen verkar vara sämre (tappar vridmoment, hk, ökad risk för dyra reparationer osv).

#2 • Uppdaterat: 2017-06-02 11:27
Hackenbush

Detta är inte klokt, men innan man bojkottar Vag så får man ju först se vilka andra biltillverkare som också fuskat. Jag tror inte vi sett slutet på detta fusk ännu.

#3 • Uppdaterat: 2017-06-02 11:39
LeifV

#2 Hackenbush... korrekt, biltillverkarna verkar vilja göra dieselfusket till en riktig långresa och den resan lär nog inte ta slut förrän elbilarna i stort sett tagit över marknaden, och man minns dieseldriften och dåtidens biltillverkare som något trist, och hur illa saker kan gå. Man kan nog räkna med 10 år till innan mediabruset kring dieselfusket lagt sig och försvunnit in i historien.

#4 • Uppdaterat: 2017-06-02 11:48
LeifV

BTW, sitter inte de här motorerna även i Porsche och någon VW-modell?

#5 • Uppdaterat: 2017-06-02 13:12
Styggavargen

Otroligt mycket tid och pengar haft lagts på att lura testerna. Tänk om dessa resurser lagts på att få ned utsläppen.

#6 • Uppdaterat: 2017-06-02 16:13
Focus

Varför skulle VW vara ensamma om fusket när Audi kommer från samma koncern?

#7 • Uppdaterat: 2017-06-02 19:43
Saabium

Och så klagar folk på Trump för klimatavtalet, när Europa är etter värre med sitt dieselsvineri. Dubbelmoral är bara förnamnet!

#8 • Uppdaterat: 2017-06-02 20:17
adzam

Dags att syna Seat och Skoda...

#9 • Uppdaterat: 2017-06-02 20:34
Optimus

Skall inte vi konsumenter sluta köpa produkter från VW koncernen nu. Varför tror de fuskande bilföretagen att de kan komma undan, jag blir så trött .....

#a • Uppdaterat: 2017-06-02 21:53
Santos

Fusket är inget som drabbar köparen partikel och Optimus.
Mätningarna görs i laboratoriemiljö och fusket som sådant gäller endast där. Verkliga utsläpp är helt normala, varken bättre eller sämre.
Naturligtvis ska man inte, ens behöva fuska på det viset.
På 80-talet, alltså på Amazonernas tid med SU och Strombergförgasare fanns endast ett sätt att få en Volvo genom bilprovningens avgastest, det var genom att tanka bilen med så mycket förgasarsprit som möjligt (motsv dagens etanol).. Vid den tiden var jag polismästare. Jag gjorde precis som alla andra.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.