I mars minskade antalet nyregistrerade bilar i Sverige med nästan nio procent jämfört med samma månad förra året. Men det beror inte på coronakrisen, enligt branschorganisationen Bil Sweden.
– De bilar som registrerades i mars är till stor del resutatet av order som tecknats flera månader tidigare, innan coronautbrottet. Vi kan dock förvänta oss coronaeffekter på registreringarna under de närmaste månaderna, säger Mattias Bergman, vd för Bil Sweden.
Enligt honom är nu glesare än på länge i bilhallarna och verkstäderna.
– Det är väsentligt att det går att hålla anläggningarna öppna, vilket håller igång konsumtionen och möjliggör reparationer och service av fordon vilket är kritiskt för samhället.
Tre av tio nya bilar har laddsladd
De laddbara bilarna fortsätter öka kraftigt jämfört med förra året. I mars var 28 procent av alla nya bilar antingen elbilar eller laddhybrider – upp från bara 15 procent i mars förra året. Hittills i år står elbilarna för nio procent av alla nyregistreringar och laddhybriderna för 19 procent.
Bland elbilarna är Tesla Model 3 hittills i år överlägset populärast och avståndet till tvåan Kia e-Niro är hela 469 bilar. Intressant är också att dyra Audi e-tron hamnar högre upp i statistiken än Renault Zoe.
Bland laddhybriderna har Volvo V60 Twin Engine tagit ledningen före Volkswagen Passat GTE. Trots höga prislappar står Volvo för fyra av de tio mest sålda laddhybriderna.
Dieselbilarna stod för 37 procent av alla nyregistrerade bilar under januari–mars förra året. I år var den siffran 25 procent. Även bensinbilarna backar (från 44 till 37 procent) medan elbilar, hybrider och laddhybrider ökar snabbt.
Siffrorna visar antal registrerade bilar under januari–mars.
1. Volvo S/V60 (5 076)
2. Volkswagen Passat (2 666)
3. Volvo XC40 (2 589)
4. Volvo S/V90 (2 339)
5. Kia Niro (2 337)
6. Volkswagen Golf (2 268)
7. Volvo XC60 (2 087)
8. Volkswagen Tiguan (1 585)
9. Toyota Corolla (1 364)
10. Kia Optima (1 282)
Siffrorna visar antal registrerade bilar under januari–mars.
1. Tesla Model 3 (1 249)
2. Kia e-Niro (780)
3. Audi e-tron (635)
4. Renault Zoe (581)
5. Nissan Leaf (334)
6. Volkswagen e-Golf (294)
7. Tesla Model S (282)
8. BMW i3 (218)
9. Hyundai Kona Electric (203)
10. Kia e-Soul (201)
Siffrorna visar antal registrerade bilar under januari–mars.
1. Volvo V60 Twin Engine (1 743)
2. Volkswagen Passat GTE (1 431)
3. Kia Optima Plug-in Hybrid (1 282)
4. Mitsubishi Outlander PHEV (1 185)
5. Kia Niro Plug-in Hybrid (1 085)
6. Volvo XC60 Twin Engine (678)
7. Volvo S/V90 Twin Engine (629)
8. Volkswagen Golf GTE (470)
9. BMW 330e (430)
10. Volvo XC40 Twin Engine (306)
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Man ser ju verkligen att Tesla levererar sista månaden varje kvartal. På hela kvartalet 11-12 plats sammanlagt över mest registrerade bilar med Model 3, men ser man till bara mars på plats 3 efter Golf och S/V60.
Nu är det helheten som har betydelse, så vi får se när halv eller helårsrapporten kommer, om där finns nån ren elbil på top 10.
Lite intressant att se att alla Optima som är reggade är laddhybriden, har de helt slutat sälja den rent fossila? Eller är det bara så att ingen vill ha den längre. Känns ju dock som Mercedes inte fått ut sin EQC som de hade hoppats på, trodde den skulle sälja likvärdigt som e-tron nästan.
Audi e-tron är leasing...den gynnas, du kan betala ca 5000 kr/mån för en e-tron. Zoe tror jag inte är populärt pga batterihyra.
Zoe finns även utan batterihyra, Vargen.
Har Toyota lagt ner i Sverige?
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.