Antalet offentliga elbilsladdare inom EU har ökat med 180 procent de senaste fem åren. Men fördelningen av de 307 000 laddpunkterna mellan medlemsländerna är väldigt ojämn, visar siffror från branschorganisationen Acea.
Tyskland och Nederländerna, som tillsammans utgör mindre än 10 procent av landytan, har fler än hälften av alla laddpunkter inom unionen.
Laddinfrastruktur byggs framför allt ut i de västeuropeiska länderna. Nederländerna har över 90 000 laddare, och Tyskland har 60 000. Det kan jämföras med Rumänien som, trots att dess landmassa är sex gånger större än Nederländernas, bara har 0,4 procent av EU:s alla laddpunkter.
Sverige ligger på fjärde plats, med 25 197 laddpunkter.
Vill inte betala
Trots att antalet laddare har ökat är utbyggnaden långt ifrån snabb nog för att matcha elbilarnas framfart. Enligt en studie från i våras kommer antalet laddpunkter behöva 22-dubblas till år 2030 för att klimatmålen ska kunna uppnås.
Europas stora biltillverkare, som Acea representerar, har trots det inte gjort några stora investeringar i laddinfrastruktur. De lobbar i stället för att EU ska ta den kostnaden.
Topp 5: Här är länderna med flest laddpunkter...
- Nederländerna (90 284)
- Tyskland (59 410)
- Frankrike (37 128)
- Sverige (25 197)
- Italien (23 543)
... och de som har färst.
- Cypern (57)
- Malta (98)
- Litauen (207)
- Estland (385)
- Lettland (420)
Källa: Acea/EU-kommissionen
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (38)
- 22 juli 2022 Som ”Gaston” ofta säger så…
- 22 juli 2022 Tror att den största "boven"…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.