Försäljningen av laddbara bilar ökar kraftigt i Europa. 2020 såldes omkring tre gånger så många elbilar och laddhybrider i EU som 2019.
10,5 procent av alla nya bilar i EU var laddbara förra året, och som ett resultat av det sjönk de genomsnittliga koldioxidutsläppen från nya bilar för första gången sedan 2016.
Men när man tittar på de individuella länderna i unionen finns det stora skillnader. Enligt en studie från lobbygruppen ACEA är det framför allt i de rikaste länderna som elbilarna säljs, medan låginkomstländerna ligger efter i omställningen.
Nästan tre fjärdedelar, 73 procent, av de laddbara bilar som såldes 2020 gick till fyra länder med några av de högsta BNP-siffrorna i Europa: Sverige, Finland, Danmark och Nederländerna. Den resterande fjärdedelen är fördelad på de 23 övriga medlemsländerna.
I 10 länder är mindre än tre procent av nya bilar laddbara. Dessa länder har en genomsnittlig BNP på mindre än 170.000 kronor per person. Marknadsandelar på 15 procent eller mer hittas å andra sidan enbart i de länder där motsvarande BNP-siffra är 460.000 kronor eller högre.
Skillnaderna är stora även när det kommer till laddinfrastruktur. I länder med få elbilar är det också väldigt glest mellan laddstationerna.
– Precis som med fördelningen av laddinfrastruktur finns det en tydlig uppdelning mellan Central- och Österuropa och Västeuropa när det gäller vem som har råd med elbilar, såväl som en tydlig nord-sydlig uppdelning, säger ACEA:s generaldirektör Eric-Mark Huitema.
Huitema menar att det är EU-kommissionens ansvar att se till att alla medlemsländer har möjlighet att hänga med i omställningen. De föreslår därför statliga incitament och tydliga målsättningar för utbyggnad av infrastruktur.
– Nollutsläppsbilar måste vara prisvärda och lättillgängliga för alla, säger han.
Bilindustrin har på egen hand gjort relativt blygsamma investeringar i laddinfrastruktur. Ionity, som finansieras av de fyra jätteföretagen BMW, Daimler, Ford och Volkswagen, har som mål att bygga 400 snabbladdningsstationer i Europa med 20 procent av kostnaden täckt av skattepengar från EU.
För att sätta det i kontext har startupföretaget Tesla på egen hand hittills satt upp snabbladdare på 601 platser i Europa.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.