Den europeiska bilhandeln backar till följd av de hårda ekonomiska tiderna, men det hindrar inte dyra bilar som BMW, Audi och Mercedes från att köra ut från bilhandlarna med en ny ägare bakom ratten. Under de sex år som krisen har pågått har BMW:s marknadsandel växt från fyra till fem procent, medan Audi har ökat från fyra till sex procent. Även Mercedes har växt en aning från tidigare 4,5 procent.
Biltillverkare som PSA, General Motors och Ford har minskat med över två procentenheter under samma period. Dessutom har BMW gått om Fiat för första gången, med 515 000 sålda bilar mot 508 000 i EU under januari till augusti.
Vill betala extra
En förklaring till de vunna marknadsandelarna är att premiumtillverkarna har börjat utmana den breda marknaden genom att bygga mindre bilar till storleken. Dessutom har kunderna kunnat tänka sig att betala lite mer för en lyxigare bil. I stället för att köpa en modell från bredare biltillverkare väljer man en lite mindre premiumbil.
Mercedes har ökat sin försäljning tack vare modeller som A-klass i kombiutförande samt B-klass och CLA som fyradörrarskupé. Samtidigt har BMW ökat sin försäljning med modeller som 3-serie sedan i GT-utförande. 3-serien var för övrigt den fjärde mest sålda modellen i Europa i augusti, enligt Automotive News.
Audi har fördubblat sitt modellprogram till 46 bilar i olika utföranden, inklusive bland annat cabrioleter, under de senaste sex åren. Under samma period har Mercedes utökat modellutbudet med fem modeller och BMW har utökat utbudet med sju modeller.
Diskutera: Hur ser du på att premiumtillverkarna växer?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Att premiummärkena stjäl marknadsandelar kan lika gärna bero på att övriga märken tappar. Vi befinner oss i en finanskris och de mindre välbärgade är både fler och hårdare drabbade. Visst kanske det är en del tidigare Toyota, Ford, Opel-ägare som nu tittar på något av premiummärkena, men jag skulle tro att väldigt många av dessa väljer att inte köpa bil alls.
Kan man få en en ny Lexus-kombi för runt 350K?
BMW 3-serie och Mercedes A-klass har därmed upphöjts till landsvägskryssare, vart är världen på väg?
Det handlar även om att dessa märke krigar riktigt hårt för att sno åt sig marknadsandelar på tjänstebilsmarknaden. Som det är nu så blir det inte särskilt mycket dyrare att köra en BMW, MB eller annan "premiumbil" som tjänstebil än en något så när utrustad större japan. Det skiljer några hundralappar netto och då är det inte särskilt svårt att välja, åtminstone inte för de flesta av oss, dock såklart med vissa undantag.
Shogun skrev: " BMW har tagit steget att även samarbeta om ny teknik, batterier m.m med Toyota/Lexus. Man vet var man ska vända sig när man vill ha det senaste i teknik väg. "
Ja, och det kan ju vara precis tvärt om, eller hur?
Jag tror att det är Toyota som lär sig av BMW.
Om man tittar på Toyotas produktionsfilosofi TPS så star det I regel 8 av 14 så här:
Princip 8: Använd bara pålitlig, väl utprövad teknik som passar personalen och processerna.
Toyota undviker att skaffa den allra senaste tekniken och vill vara 100% säkra att tekniken fungerar innan den tas i bruk. IT tillåts inte styra arbetssätt. På Toyotas fabrik utanför Toronto, som jag besökte i maj, hörde jag en chef berätta om hur orolig ledningen var för att en ny mobiltelefon med stor informationsdisplay skulle hota en av de gyllene ledarprinciperna på Toyota: gå och se efter själv med egna ögon om det är något problem. Utveckla medarbetare
Jag förstår inte riktigt varför Toyota får så stor plats och överhuvud taget är med i denna diskussion, inte nämnd någonstans i artikeln och med den närmast jämförbara modellen gamla Avensis?? Möjligtvis Lexus kan vara med i leken men den säljs ju bara på några få ställe i detta land,om det nu ska vara något "exklusivt"?
BMW är ju kungen i premiumsegmegtet. Att Toyota må hålla bättre kvallitet har inte med saken att göra. Efter 3 år byter många sina bilar mot nya, då har garantierna gått ut och man kör en ny modell igen. Toyotaägarna kanske behåller sina bilar i 10 år och då spelar kvallitet större roll.
Äger ingen BMW själv, kör KIA. Tjänstebil blir Audi. (Får inte välja).
http://www.autoblog.com/2011/08/15/vw-ranks-1-in-randd-spending/
Att säga att Toyota/Lexus har högre kvalitet än BMW blir fel eftersom man knappt har några jämförbara bilar. Det blir liksom att jämföra äpplen med päron.
Hos BMW kan man välja om man vill ha något enkelt och tillförlitligt eller om man är en "early adopter" som gillar prestanda och ny teknik och är beredd att offra lite tillförlitlighet för körglädjens skull.
Är enkelhet och hög kvalitet prioriterat, välj då en 316i i basutförande. En bil som matchar en Toyota Avensis och lär hålla minst lika bra.
Toyota erbjuder inga alternativ.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.