Nästa artikel
Därför ska du undvika vattenpölen
Nyheter

Därför ska du undvika vattenpölen

Publicerad 16 september 2013 (uppdaterad 17 september 2013)
Att köra genom en vattensamling kan orsaka stora skador på bilen, och reparationen kan kosta massor av pengar.

Snart är hösten här, och med den de många ösregnen. Regnmängderna leder till översvämningar vid låga vägavsnitt som till exempel viadukter, och för bilar som råkar köra ner i de stora vattenpölarna kan misstaget bli ödesdigert. Det menar försäkringsbolaget If, som ofta får in vattenskadade bilar efter intensiva regn.

– Moderna bilar innehåller mycket elektronik och avancerade system som kan skadas. Även motorn råkar illa ut om den får in vatten, säger Dan Falconer, motorexpert på If.

Och reparationen kan bli dyr. Kostnaden varierar beroende på modell, men om man kör i en grundare pöl och skadar elektroniken i golvhöjd kan det kosta mellan 10 000 och 40 000 kronor.

Riskerar skrotas
Är pölen så djup att motorn blir skadad kostar det mellan 50 000 och 200 000 kronor. Har man riktig otur och bilen badar i vattenmassor är den sannolikt färdig för skroten.

– Bästa sättet att slippa problemen är att undvika stora och djupa vattensamlingar. Chansa inte på att det går att köra igenom. Om man ändå bli stående med bilen i vatten ska man stänga av motorn och tändningen direkt och se till att få bilen bogserad därifrån, säger Dan Falconer.

Diskutera: Hur undviker du vattenskador på bilen?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2013-09-16 16:19
trasten

Göteborg!!! =)

#2 • Uppdaterat: 2013-09-16 17:22
Axelman

Biltvätt med underredsspolning av högtryckstyp?

#3 • Uppdaterat: 2013-09-16 17:24
Audi A5 SB

Vi har haft bilar i firman som man var tvungna att bogsera ut ur tvätthallen efter underredsspolning. Jag avslöjar inte vilket märke det var, för då tar det hus i helsike;-)

#4 • Uppdaterat: 2013-09-16 17:38
PREVIA

Men man slipper fylla spolarbehållaren när vattnet når vindrutan.
http://m.youtube.com/watch?v=JQ6Z29wHGLw&feature=related

#5 • Uppdaterat: 2013-09-16 18:00
Audi A5 SB

AL, nej det får du inte. Inte ens om du ser ut som din avatar;-)

#6 • Uppdaterat: 2013-09-16 18:16
Havsfidran

Det var säkert Volvo bilar som fick bogseras ut ur tvätthallen

#7 • Uppdaterat: 2013-09-16 18:21
Havsfidran

Nu kom jag på en sak. Vi har ju spolat igenom 240 volvons motor vi hade med högtryckstvätt några gånger. Den överlevde. Undrar vad som händer om man skulle göra det med en V70 modell 2013?

#8 • Uppdaterat: 2013-09-16 18:23
Audi A5 SB

Chrysler var ingen hit, men vi slapp bogsera den i det läget. Däremot byttes det växellådor på löpande band.

Vi har även haft Mitsubishi (som i grund och botten var bra, inga bogseringar annat än när en e-box la av och när kopplingarna började slira) och Ford, som varken behövdes bogseras eller repareras nämnvärt (däremot var andrahandsvärdet så uselt att jag förbjöd märket).

VAG:s modeller har hittills varit helt (totalt) felfria, bortsett från tändspolarna på en av mig körd A4 (-02). Men problemen kommer väl;-) Jo, förresten, handsfree-funktionen i de nya Passaterna är skit. Verkligen.

#9 • Uppdaterat: 2013-09-16 18:39
mcregor (ej verifierad)

Nu skall man inte dra alltför stora växlar av enskilda exemplar men min förra bil, en Focus Kombi -07, är den enda helt felfria bilen jag haft sedan jag började köpa bilar 1970. Körde den ca: 10.000 mil under drygt 4 år utan vare sig reklamation eller reparation. Bytte dock en uppsättning sommardäck inför sista hösten jag ägde den men det var mest av självbevarelsedrift...:)
Så i likhet med Audi´s Fordar var även min Ford felfri - och likaså med dåligt andrahandsvärde vilket känns lite orättvist i sammanhanget.

#a • Uppdaterat: 2013-09-16 20:03
Audi A5 SB

AL, nu var det inte Chryslern som bogserades, utan en bil från en helt annan tillverkare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.