– Hittills har 152039 svenska bilister deltagit, bland de svarande har vi exkluderat förra årets svarande för att få in färsk data säger Andie Lahdo, företagets vd.
Den här gången trodde hälften av de svarande att de bästa däcken skulle sättas fram, medan den andra hälften trodde på att montera dem bak.
"Däcken med det största mönsterdjupet ska – undantagslöst – sitta bak. Med det största mönsterdjupet bak minskar risken att bakvagnen tappar greppet före framhjulen med svårkontrollerad sladd som följd", skriver ABS Wheels i ett pressmeddelande.
Även Vi Bilägares däckexpert Nils Svärd är inne på samma linje.
– Jag hävdar att bästa däcken bör vara bak, trots antisladdsystem. De som kör med bästa däcken fram kommer alltid tro att de har bättre fäste än vad de egentligen har. När man sedan når greppgränsen så är det baken som släpper och du får sladd, säger han i ett avsnitt av Vi Bilägares podcast och fortsätter:
– Du vill inte ha en bil som sladdar ut med baken och krockar med sidan. Bättre då att träffa hindret rakt på med krockzonen. Rotera också gärna däcken så att du byter bak och fram ibland.
Funderar du på att köpa nya vinterdäck? Läs Vi Bilägares tester av dubbdäck och friktionsdäck för 2019. I år har vi dessutom ställt alla godkända typer av vinterdäck – dubb, nordisk friktion, kontinentalt och året runt – mot varandra för att du ska se skillnaden i olika vintermoment. Det testet kan du läsa om här.
I videon nedan demonstrerar Vi Bilägare varför bästa däcken bör sitta bak.
Diskutera: Har du bytt till vinterdäck än?
Ditt fordon ska ha vinterdäck från 1 december–31 mars om det är vinterväglag. Det är tillåtet att använda dubbdäck under perioden 1 oktober–15 april. Om det är eller befaras bli vinterväglag får du använda dubbdäck även annan tid.
Vinterväglag råder när det finns snö, is, snömodd eller frost på någon del av vägen. Polisen avgör om det råder vinterväglag på platsen där du befinner dig.
Mönsterdjupet på vinterdäck ska vara minst 3 millimeter, men av säkerhetsskäl bör det gärna vara mer.
Tidigare har godkända vinterdäck haft märkningen M+S (Mud and Snow), men sedan 1 juli 2019 är det istället en globalt reglerad däcksymbol som bestämmer om ett däck är godkänt för vinterväg eller inte. Under en övergångsperiod är det dock tillåtet att använda befintliga vinterdäck, märkta med M+S och godkända för vinterbruk, till den 30 november 2024.
Den nya märkningen är en symbol, ”alptopp/snöflinga”.
Om bilar med en totalvikt upp till 3500kg har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha dubbdäck vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
O jag som trodde att de var tvärtom... spelar det roll om man har fyrhjulsdrift?
Ännu bättre vore om alla bilförare tränade att häva sladd på isbana,de flesta släpper gasen vid bakvagnssladd vilket förvärrar sladden på framhjulsdrivna bilar det ska sitta i ryggmärgen att behålla gaspådraget och styra emot alla borde träna sladd på is det skulle förhindra många olyckor
Bra test som ger ett empiriskt svar på denna fråga, vilken har stötts och blötts nästan i generationer! :)
.
Hikum:
Ja det kan vara skillnad, beroende på vilket 4wd-system som man har. Kolla instruktionsboken.
Bäst är såklart att ha samma mönster fram/bak.
Spelar noll roll om du har fyrhjulsdrift eller inte, bästa bak gäller!
Generellt gäller för fyrhjulsdrift att du bara står längre ut på åkern vid en avåkning för greppet blir inte bättre med fyrhjulsdrift däremot framkomligheten blir bättre.
Re #3. För ca: 20 år sedan var jag en kväll på en frivillig kurs i halkkörning på Gillingebanan utanför Stockholm och då fick vi lära oss att koppla ur vid sladd i halka, inte att hålla kvar gasen. Jag har praktiserat det vid några tillfällen och det har fungerat. Den tekniken fungerar ju i.o.f.s. inte på automatväxlade bilar som numera är allt vanligare.
Gasa eller frikoppla vid sladd, det är en debatt jag som gubbe känner igen sedan åtminstone 60-talet. Den debatten tar aldrig slut...
Folk behöver inte träna, de har fyrhjulsdrift och då får man aldrig sladd... hahahaha
Alternerar hjulen mellan fram/bak varje år så slitaget är relativt lika på alla däck. Den lilla skillnad som eventuellt kan förekomma anser jag vara helt ofarlig. Slitaget brukar hursomhelst vara väldigt jämnt på mina däck.
Det beror ju helt på vad man vill göra med bilen! Bland det roligaste på vintern är ju att kunna sladda (kontrollerat) med bilen, och då underlättar det ju avsevärt med de sämsta däcken bak!
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.