Nästa artikel
Daimler dumpar lyxmärket Maybach
Nyheter

Daimler dumpar lyxmärket Maybach

Publicerad 28 november 2011 (uppdaterad 29 november 2011)
Maybach förpassas återigen till historieböckerna. Lyxbilsmärket som återuppstod 2002 läggs ned 2013.

Maybach lanserades 2002 som Daimlers lyxbilsdivision vid sidan om Mercedes. Tanken var att märket – stärkt av sina anor från 1920- och 30-talen – skulle konkurrera med Volkswagen-koncernens Bentley och BMW-ägda Rolls-Royce.

Men limousinerna Maybach 57 och Maybach 62 – som fick sina namn efter längden i decimeter – sålde inte som förväntat. 2010 levererades inte ens 200 exemplar, vilket kan jämföras med 2 700 respektive 5 100 sålda bilar för Rolls-Royce och Bentley.

Daimler har nu beslutat att lägga ned Maybach. Avvecklingen inleds 2013, samtidigt som nästa generation Mercedes S-klass introduceras. S-klass lanseras då i flera flärdfulla varianter och tar följaktligen över Maybachs roll i ultralyxklassen.

Diskutera: Vad tycker du om Maybach?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2011-11-28 15:52
KaptenOberkommando

Vad annat var att vänta? Återigen rena galenskapen iscensatt av förre chefen Jürgen Schrempp. Maken till stolpskott i chefsvärlden har väl aldrig tidigare skådats. Det var han som nästan ensam orsakde debaklet med 210-serien, ingick idiotäktenskapet med Chrysler och införde det då nya mottot "Så högt pris som möjligt för så lite bil som möjligt" (syftandes på skral grundutrustning; översättning från en artikel i tyska AutoBild), vilket fick effekten att folk fortfarande felaktigt tror att en Mercedes är "bara dyr" - ovetandes om att grundutrustningsnivån idag bräcker de flesta andras. Nuvarande chefen Dieter Zetsche har all anledning att vara nöjd med sitt arbete så här långt.

#2 • Uppdaterat: 2011-11-28 17:16
KaptenOberkommando

Nu är det för de flesta - utom Shogun - känt att Lexus och Mercedes S-Klass lirar i samma segment och det är alltså INTE med S-Klassen som tyskarna har gjort en missbedömning - utan med en bilmodell som ligger ÖVER Lexus/S-Klass. Men för Shogun är det mesta okänt och svårbegripligt.
Sedan var det inte "tyskarna" som gjorde felbedömningen utan i praktiken enbart den förre stolpskottschefen Jürgen Schrempp som i sitt storhetsvansinne drev igenom den här bilen.

Så länge jag kan minnas har belackarna talat om "Mercedes som den dalande stjärnan". Men stjärnan består, lyser lika starkt som tidigare. Så du behöver inte ha några bekymmer om Mercedes och teknikracet, Shogun.

Jaha ja, "välgjort" och "grundligt" ... Snart 20 miljoner återkallade Toyotor på två år säger mig något annat.

För övrigt far du fram i artiklarna på ett sätt som antyder att du är uppretad och förbannad. Eller är det väderkänningar?

#3 • Uppdaterat: 2011-11-28 18:29
CorollaConny (ej verifierad)

Just det Kapten!

#4 • Uppdaterat: 2011-11-28 18:42
KaptenOberkommando

Jes, Toyota-snacket kom in här på grund av den där Shogun. Visst är det/han tröttsam.

#5 • Uppdaterat: 2011-11-28 18:46
CorollaConny (ej verifierad)

Shogun kan utan att skämmas blanda in Toyota här.

Toyota är premium och det behöver ni tysktroll få reda på gång på gång, det märks ju...

Att ingen tysk bil slår Toyota på långa vägar!!!

#6 • Uppdaterat: 2011-11-28 18:50
KaptenOberkommando

Shogun, dina överlag genomkorkade inlägg kan jag leva med men dina direkt motbjudande historiska idéer och kopplingar blir för mycket. Den som kan turerna i Mercedes styrelse under Jürgen Schrempps tid vet hur det förhöll sig (Shogun givetvis inte inräknad).

#7 • Uppdaterat: 2011-11-28 19:26
Thommys

Den hade fel design för segmentet. Det hade gått att göra en Maybach som varit mer nobel, pompös och auktoritär i formerna, utan att bli vulgär och ful.

Dessutom skulle man skiljt formerna helt från Mercedes. Egentligen ser det ut som en Mercedes, men med en gräslig kosmetika har man maybacherat den. Gäller även inredningen. Jag får en misstanke om att projektet från början var en ny Mercedes Pullman men man i ett senare skede bestämde sig för att göra om den till ett "nytt" bilmärke.

Jag tror stenhårt på en ny Pullman som baseras på kommande W222. Om det inte bara blir en extra förlängd S-klass med en sätesrad till och ytterligare dörr mitt på. Det krävs mer för att bli en ny Pullman. Se på originalet så förstår ni.

#8 • Uppdaterat: 2011-11-28 19:59
Audi A5 SB

Maybach är en groda, som Kapten mycket riktigt påpekar i sitt första inlägg. Att man kliver ur misstaget är bara naturligt. Men ett ännu större frågetecken är hur VW kunde komma på att tillverka "Pay a Ton". Vem vill köpa en bil för en mille eller liknande och varje dag se att det faktiskt är en "folkvagn"? Bilen är visserligen ruggigt kompetent, men hallå! De stålarna den kostade skulle man ha spenderat på en Audi A9 eller motsvarande. Det hade sannolikt funkat bättre.

Sen; det blir liiite jobbigt med alla hämndaktioner fram och tillbaka (vad har Toyota med detta att göra).

Slutligen; det är mycket märkligt att ViB inte kan få bukt med trollet. Det är ju bara ett enda som återkommer hela tiden.

#9 • Uppdaterat: 2011-11-29 08:10
Gösta_L

Ett mycket positivt besked. Dessa direktörsvagnar skall bort från våra vägar.
Detta är ett tydligt tecken på att den borgerliga livsstilen med förskingrade pengar och lyx i överflöd är på väg att dö ut.

Tillverkare av bilar för vanliga hederliga bilister kommer bli de stora vinnarna i framtiden.
Se bara på Dacia och KIA, som varit mycket uppskattade och framgångsrika de senaste åren.

#a • Uppdaterat: 2011-11-29 08:37
KaptenOberkommando

Gösta skriver: "Ett mycket positivt besked. Dessa direktörsvagnar skall bort från våra vägar. Detta är ett tydligt tecken på att den borgerliga livsstilen med förskingrade pengar och lyx i överflöd är på väg att dö ut."

Gösta, hur röd, vilseledd och förd bakom ljuset är du egentligen? Har du missat att det är socialdemokratin som håller på att dö ut? Till förmån för just borgerligheten? Det gamla Arbetarsverige som Socialdemokratin en gång byggdes upp på finns inte längre kvar. Hela Sverige är idag en enda stor medelklass.
När det sedan gäller "förskingrade pengar och lyx i överflöd" torde väl socialdemokratiska förtroendevalda ligga i toppen. Vad hörde jag senast? Juholt?

Borgerligheten överlever och så även exklusiva bilar (även om just Maybach försvinner).

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.