Nästa artikel
Larmrubrikerna om elbilens däckslitage är överdrivna
Siffror för 16 bilar

Larmrubrikerna om elbilens däckslitage är överdrivna

Publicerad 13 november 2023 (uppdaterad 20 november 2023)
Flera medier har haft stora rubriker om elbilens stora däckslitage. Men Vi Bilägares egna långtestbilar visar en annan sanning. Vid vanlig vardagskörning sliter inte elbilar mer däck än andra, enligt våra siffror.

Elbilarnas högre vikt och kraftfulla motorer gör att det finns en risk för utökat däckslitage för den som gärna är först iväg vid rödljusen och håller gott tempo genom rondellerna.

Men vid normal vardagskörning sliter inte elbilar mer däck än andra – i alla fall inte om biltillverkaren har gjort sitt jobb ordentligt.

Det visar våra egna mätdata på däckslitaget från de senaste årens långtestbilar som Vi Bilägare själva köper in och brukar i tjänsten. Alla bilar passerar samma förare enligt ett givet bytesschema under året.

Faktum är att det är två stora, tunga och starka elbilar som uppvisar det allra lägsta däckslitaget. Noterbart är att båda dessa rullade på vanliga Michelin-däck som inte är anpassade för elbilar eller lågt rullmotstånd.

”Faktum är att det är två stora, tunga och starka elbilar som har lägst däckslitage”

Fyrhjulsdrivna Subaru Outback med bensin- eller etanoldrift visade sig ha lågt däckslitage. Med den siffra vi uppmätt under vår långtestperiod beräknas däcken hålla i över 10 000 mil.

Den tydligaste trenden är i stället att däckslitaget är störst på framhjulsdrivna bilar. Där måste framdäcken ensamma hantera både svängar, acceleration och bromskrafter. Slitaget är lägre på bakhjulsdrivna bilar och allra minst på fyrhjulsdrivna modeller.

Undantaget är vår bakhjulsdrivna Tesla Model 3 Standard Range Plus som vi ägt sedan 2020 och som nu rullat drygt 8 000 mil. Trots att vi bytte bakdäck efter sommaren 2021 har det blivit dags för en helt ny omgång då framdäcken mäter 3,5 mm och bakdäcken 2,0 mm. De Tesla-märkta sportdäcken, Michelin Pilot Sport 4, verkar bara räcka drygt 2 000 mil med Model 3:s hetsiga gasrespons.

Rådet från däckbranschen är annars att köra med låg bromsgenerering för att undvika förhöjt däckslitage. Detta då en extra kraftig motorbroms på elbilar ger större och abruptare krafter på drivhjulen.

Nu när vi byter alla fyra däck på vår Tesla Model 3 är planen att skippa de sportigare så kallade ”UHP-däcken” och välja vardagsvänligare ”HP-däck” som ger bättre komfort och högre slitstyrka. Eller så kanske vi provar med Pilot Sport 4 utan Tesla-märkning.

Vår Tesla Model 3 har visat sig slita däck snabbt, men många andra elbilar har inte högre däckslitage än bilar med förbränningsmotor. Foto: Simon Hamelius

Anledningen till varför många elbilsägare tvingas till svidande dyra däckbyten i förtid är biltillverkarna själva. Det finns modeller där biltillverkarna själva valt att sätta på däck i fabrikerna som är inriktade på lågt rullmotstånd och låga inköpspriser, inte slitage.

Dessa avarter till däck kan därför lätt slitas ut på en säsong, speciellt då dessa originalmonterade specialdäck ofta har ovanligt lågt mönsterdjup till att börja med.

Förmodligen kommer de drabbade bilägarna få betydligt bättre däck hos den vanliga däckhandlaren. Här har däcktillverkaren – och inte biltillverkaren – bestämt däckegenskaperna med ett större fokus på att ägaren blir nöjd med däckens kvalitet i stället för att prioritera lockande räckvidd i broschyren till lägsta möjliga pris.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (30)

  • 17 november 2023 Mr Snoid skrev: Tror jag nog…
  • 16 november 2023 Pi skrev: Läste nån artikel…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.