Vi Bilägare har flera gånger kritiserat så kallade ”ecodäck” som numera sitter standardmonterade på många elbilar.
Däcken är optimerade för lågt rullmotstånd vilket ger längre räckvidd, men bilägarna får betala med längre bromssträcka, framför allt på våt väg.
I senaste avsnittet av Vi Bilägares podcast, som du kan lyssna på här eller i spelaren ovan, förklarar vår däckexpert Nils Svärd varför däcken inte är någon bra idé.
– De har mindre mönsterdjup vilket gör att de blir mer lättrullande. Men greppet är inte alls lika bra som med ett vanligt däck, det har vi visat i våra egna tester och det säger också däcktillverkarna själva, säger han.
”En biltyp med högre vikt och mer effekt får sämre grepp än en bil som är långsammare och lättare”
En elbil väger ofta flera hundra kilo mer än motsvarande bil med förbränningsmotor, samtidigt som elbilen kan vara betydligt starkare.
– För mig är det fullständigt hål i huvudet. Här har vi en biltyp med högre vikt och mer effekt – då ska dessa bilar ha sämre grepp än en bil som är långsammare och lättare? Om någon ska ha lättrullande däck är det väl i så fall bensinbilar där förbrukningen kan bli lite lägre.
Exakt hur mycket lägre förbrukningen blir med lättrullande däck varierar, men någon stor skillnad gör inte däcken.
– Lättrullande däck ger marginellt lägre förbrukning. En elbil som går 40 mil kan vinna ungefär tre mil. Du kan åstadkomma mer genom att pumpa däcken lite hårdare eller köra 4 km/tim långsammare på motorväg i stället för att kompromissa med bromssträckan om du behöver panikbromsa på våt väg i din suv, säger Nils Svärd.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 23 september 2023 Astra el är snål för den har…
- 20 september 2023 Fast "foot printen" är väl…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.