Nästa artikel
Dacia Sandero – rapport från provkörningen
Direktrapport

Dacia Sandero – rapport från provkörningen

Publicerad 5 december 2012 (uppdaterad 6 december 2012)
Med prislappen 78 900 kronor är Dacia Sandero den billigaste nya bilen till salu i Sverige. Vi rapporterar från provkörningen.

Vi Bilägares Erik Rönnblom befinner sig Malaga på den spanska solkusten för att stifta bekantskap med nya versionen av rumänska lågprisbilen Dacia Sandero.

– Ja, det här är alltså nya Sandero och den ser betydligt modernare ut jämfört med den gamla bilen, den ser bättre ut, den är snyggare och den påminner lite om Dacia Duster med ett lite bulligt utseende och markerade hjulhus, säger Erik Rönnblom.

– Och det här lär bli Sveriges billigaste bil, jag kommer inte på någon billigare i alla fall. Med en bensinmotor på 1,2 liter kommer den att kosta 78 900 kronor.

Första intrycket?
– Jag tycker att den är ganska okej att köra, man får ju ha klart för sig att det är en billig bil, men den är bättre än tidigare. När det gäller den nya bensinmotorn TCE 90 så ska den klara sig på 5,2 l/100 km och det är ganska snålt. Sedan erbjuds också en dieselmotor, 1,5 dCI, och då ska förbrukningen vara nere på 3,8 l/100 km.

Är det en ny bil?
– Dacia säger att det är en helt ny bil och så vitt man kan se är karossen helt ny. Plattformen bygger däremot på Renault Clio II, den ska dock vara förstärkt och förbättrad. Men allt som kunderna ser är nytt: inredningen, instrumentbrädan och karossen.

– Sedan finns den även i en så kallad Stepway-version, det är en lätt förhöjd version som har lite suvattribut, låtsashasplåtar och så där. Den ser betydligare tuffare ut och skulle man titta på priset för Sandero Stepway så är det 112 900 kronor med bensinmotorn och vill man hellre ha diesel får man lägga på 15 000 kronor.

Den är billig. Hur billig känns den?
– Man kan ju se att Dacia har letat efter billiga lösningar, bland annat är strålkastarna justerbara via vajer i stället för elmotorer, men för att vara så billig så det hyfsat ihopspikat. Om man sedan skulle jämföra med dyrare bilar så ser man skillnaderna direkt, men man får väl utgå från hur Sandero var tidigare och då är det naturligtvis ett steg framåt. Och jag tror att många kan acceptera den här nivån.

När kommer den till Sverige?
– Strax efter helgerna så ska man kunna provköra och köpa bilen.

Läs provkörningen av Dacia Sandero i Vi Bilägare nummer 1/2013 som utkommer den 22 januari. Där berättar vi bland annat om Dacias säkerhetsambitioner.

Diskutera: Vad tycker du om Dacia Sandero?

Relaterade bildspel

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2012-12-05 10:07
Sture H (ej verifierad)

Säkert minst lika bra som tidigare och betydligt snyggare än japanska konkurrenter som ser mer ut som en plastleksak än en bil. Denna känns mer tysk.

Redan tidigare Sandero var full av finesser som japanska bilar saknar, t ex vettig runtomsikt. Säkert, skönt och tryggt.

#2 • Uppdaterat: 2012-12-05 10:10
Hackenbush

Med ett pris på 78.900 kommer den säkert att vara väldigt sparsamt utrustad.
Kommer ens de vanligaste säkerhetssystemen att finnas med i detta priset?

#3 • Uppdaterat: 2012-12-05 10:14
johan44 (ej verifierad)

ja för tex audi har ju strålande runt-om-sikt...

#4 • Uppdaterat: 2012-12-05 10:39
thaifisken

HA HA HAAAA - fett ful!

#5 • Uppdaterat: 2012-12-05 10:51
saabnisse

Det är säkert ett bra köp för den som absolut vill ha en ny bil till ett lågt pris, men man kan ju se vad man får ge för originalet, en beg. Clio II eller III för samma pengar.
Då får man ju faktiskt betydligt mera bil, men det är klart att det vill ju inte alla ha.
Det finns många till salu på Blocket t.ex. som kanske bara är något år gamla och ska man byta efter tre,fyra år tror jag nog att värdeminskningen blir mindre på originalet.

#6 • Uppdaterat: 2012-12-05 11:06
Hackenbush

Att 2012 kunna köpa en ny bil för 79.000 är faktiskt smått fantastiskt. Det är ungefär samma pris som jag betalade 1987 för en ny Opel Kadett Club kombi.
Jag betalade 77.000 ca.
Håller med saabnisse att för de som vill ha en ny bil men har begränsad budget så kan detta vara ett bra alternativ.

#7 • Uppdaterat: 2012-12-05 11:23
Leif Larsson (ej verifierad)

Jag betalade 69 000kr för Atosen ny, när den kom. Vad det motsvarar i dagens pengavärde vete tusan. Är väl ungefär likvärdigt vad Sanderon kostar, kan jag tänka mig. Kanske lite mer, men jag tror att Sanderon har lite bättre kvalite än Atosen.

#8 • Uppdaterat: 2012-12-05 11:45
Mistro

Är faktiskt inte helt övertygad om att folk över lag föredrar orginalet i det här fallet om alternativet står mellan nytt och beg.
En 4 år gammal Clio kostar på Blocket hos handlare mellan 45-90.000kr med ett milspann upp till 15500.

Man kan då få en bil med bra utrustning som t.e.x Klimat och Turbomotor alt. en mindre utrustad Clio ll Storia ( som av någon anledning kostar ungefär det samma som Clio lll )

Detta är då en mycket förvirrande prisbild men om vi antar att den genomsnittlige Clion med 4 år på nacken istället har rullat ca 8000 mil och säljs för 70.000kr hos handlaren så blir det lättare att överblicka.
En sådan bil har då max bytts in för kanske 40.000kr.

Vet inte vad en Clio lll 1.2T kostade -08 men jag vet att den kostade 148.000kr ( utan rabatter ) år -11
Om den kostade kanske 130.000kr så har någon då förlorat drygt 90.000kr på dessa år.
Nästa ägare förlorar kanske bara hälften men det jämnar ut sig i högre ägarkostnader.

Står man då och väljer mellan en ny Sandero och en begagnad Clio och inte ser några problem med någon utav bilarnas utseende eller liknande så lär med all trolighet en Sandero vara mer värd som 4 åring med 8000 mil än en 8 årig Clio med 16000 mil för att inte förglömma det faktum att Dacian är betydligt billigare att äga under tiden.

Men visst är det en intressant jämförelse och jag undrar dessutom om jag skulle tycka att en ny Sandero faktiskt kändes mer omodern än en Clio -08 ?
Lånar man pengarna till båda och kanske inte har så mycket pengar att lägga på underhåll så är nog Sanderon det bättre valet?

Bara det faktum att en bil i samma storlek ( Sanderon är ändå större än Clion ) sjunker mer i pris under 4-5 år än vad en Sandero kostar som ny är häpnadsväckande.

Tycker att Dacian verkar väldigt intressant och nu när jag kör mindre med Clion så varför inte?

#9 • Uppdaterat: 2012-12-05 12:01
Raphael

En Sandero har förstärkt bottenplatta och kraftigare grejjer än en Clio II, vilket gör gott för säkerheten. Till detta kommer ett modernt infotainment system med stor skärm, en ny och modern bensinmotor (1,2 TCE är inte alls samma motor som gamla 1,2 litaren) eller en modern och enormt bränslesnål diesel. Plus att Sanderon är lite större än Clio II. Jag tror Sanderon lockar mer än en begagnad Clio II, man får mer för pengarna med nya Sandero - dessutom fullständiga garantier.

#a • Uppdaterat: 2012-12-05 12:23
Leif R

Varför ska allt behöva vara så märkvärdigt när det gäller bil, bilen (Dacia) duger gott för många att ta sig från punkt A till punkt B ! En nyligen genomförd undersökning i Stockholmsområdet visar att 60% av ungdomar mellan 18-24 år, EJ tar körkort, dom prioriterar annat, kanske ett "hälsotecken"!

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.