En enda stjärna blir slutresultatet när billiga familjebilen Dacia Jogger krocktestas av Euro NCAP. ”Den är säkrare än många andra bilar på vägarna”, hävdar Dacia.
Dacia Jogger floppar i Euro NCAP:s krocktest: ”En besvikelse”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2022-04-13 12:08
Kommentarer
Dacia, för dig som hatar din familj...
Sen kan det säkert ligga en del i även det som Dacias representant påpekar för vi skall inte glömma att kraven ökat rätt ordentligt hos Euro Ncap de allra senaste åren.
Pi,
du har antagligen helt rätt. Jämför man med merparten av alla bilar på vägarna så är den säkert säkrare och den kostar som en begagnad bil av bra sort. Fast det enda de är bra på är väl att vara billiga i ordets alla bemärkelser.
Mäkinen - är inget "Dacia-fan" men tror som sagt ändå att det kan ligga lite sanning i hans uttalande.
En stjärna hos dagens EuroNCAP hade blivit 5 stjärnor för bara några år sedan. Det är framförallt kravet på elektronisk assistans som ökat. Räcker inte ens med att ha autobroms idag, vilket räckte för bara några år sedan. Nu gäller det att ha den mest avancerade versionen av autobroms.
Utvecklingen går framåt och det som räckte för bara några år sedan räknas som underkänt och trafikfarligt idag.
Särskilt hos journalister.
För journalisters kommunikation av EuroNCAP finns bara två betyg:
Godkänt = 5 stjärnor.
Underkänt, flopp och trafikfarligt: alla stjärnbetyg från ingen upp till fyra.
Problemet är att man inte kort och enkelt upplyser om vad det är man talar om, så att var och en kan göra sin egen bedömning utan att lägga ner en månads arbete på att läsa in sig på ämnet, hur bilen fungerar när olyckan är ett faktum, är för vissa det viktigaste men den upplysningen drunknar fullständigt i en ocean av tekniskt snack som endast experter begriper innebörden av.
Är tyvärr i övrigt måttligt imponerad av DS4 prestationer, framför allt föraren mosas ner mot golvet och fram mot ratten av stolar som tycks sakna varje form av stabilitet och viftar fram och tillbaka som tygtrasor i vind, bortom all acceptans.
Som vanligt i nästan alla bilar med denna utrustning är mellankrockudden närmast värdelös, passageraren nuddar den endast helt lätt och någon väsentlig stötupptagning eller stopp för passagerarens stora sidorörelse förekommer inte.
Synd, man hade ju haft vissa förhoppningar om en ny högre målsättning, men tyvärr ser det ut som klassisk PSA säkerhet.
De säkraste bilarna har alltid kommit från sverige och tyskland
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.