Stockholms stad vill införa en särskild cykelgata i Vasastan. Den införs på Surbrunnsgatan där cyklisterna i alla lägen kommer att ha företräde i förhållande mot biltrafik. Det innebär bland annat att cyklisterna medges att cykla i bredd och där bilisterna inte har rätt att begära att bli framsläppta för att komma fortare fram. Bilister som ansluter via angränsande vägar har också i alla situationer väjningsplikt mot cyklisterna.
Enligt ett pressmeddelande från Miljöpartiet gäller det en 900 meter lång sträcka mellan Norrtullsgatan och Vallhallavägen. Den utpekade sträckan är ett av stadens mest cykeltäta stråk.
Att förvandla Surbrunnsgatan till en cykelgata beräknas kosta staden 23 miljoner kronor. Röd asfalt kommer att markera vägbanan, som en tydlig signal för både cyklister och bilister om vilka regler som gäller. All trafik på gatan måste respektera hastighetsbegränsningen på 30 km/tim. Idén bakom cykelgatan kommer från liknande initiativ i bland annat Nederländerna.
Första i sitt slag
Cykelgatan blir den första i sitt slag. Varken Trafikverket eller Sveriges Kommuner och Regioners samhällsbyggnadsavdelning har kännedom om någon liknande lösning i någon annan stad eller kommun.
– Det här låter som en lösning förbehållen för tätort och där är ju i regel kommunerna väghållare. Jag känner inte till någon liknande cykelgata. Däremot finns det lösningar med särskilda cykelkörfält i vägbanan, men det är något helt annat, säger Felicia Danielsson vid Trafikverkets presstjänst till Vi Bilägare.
Vid Sveriges Kommuner och Regioners presstjänst svarar Felix Bergenholtz:
– Varje kommun har självstyre, så det är svårt för oss att svara på om det kan uppstå flera cykelgator i landet.
Ska sänka utsläppen
Felix Bergenholtz egen teori är att framtida intresse även från andra kommuner hänger ihop med vad resultatet på Surbrunnsgatan i Stockholm blir.
– Det är klart att om det blir en rungande succé så kanske andra kommuner tar efter, men det är svårt att svara på.
Förvandlingsarbetet av Surbrunnsgatan inleds efter sommaren. Målsättningen är att ha allt klart och i drift i år. Försöket med en särskild cykelgata ingår i det blågröna styrets långsiktiga arbete för att nå ett nollutsläpp i de centrala delarna av staden, senast år 2030.
De så kallade cykelgatorna har funnits som idé i flera år. Vi Bilägare skrev till exempel om greppet redan 2017, och några år senare infördes möjligheten för svenska kommuner att införa den här typen av gata med en särskild skylt.
Kommentarer till artikeln (4)
- 9 februari 2023 Ett lovvärt försök, men hade…
- 9 februari 2023 Liknar Skvallertorget i…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.