Nästa artikel
Därför sätts högerregeln ur spel på nya cykelgatorna
Nyheter

Därför sätts högerregeln ur spel på nya cykelgatorna

Publicerad 2 november 2020
På de nya cykelgatorna är det cyklisterna som bestämmer – bilisterna får anpassa sig.

Sedan några år finns ett särskilt vägmärke som heter gångfartsområde, och som dykt upp i en del svenska städer. Tanken är att det är fotgängarna som ska ha företräde och att bilisterna bara får köra i gångfart.

I oktober fick svenska kommuner även möjlighet att införa något som kallas cykelgata. Där är det istället cyklisterna som har företräde och bestämmer hastigheten.

Cykelgatan har fått en särskild skylt och införs den 1 december. Cykelgatorna kommer framför allt dyka upp i täta stadsmiljöer där det inte finns plats för en separat cykelbana.

Högsta tillåtna hastighet för alla trafikanter är 30 km/tim, men om en cyklist cyklar långsammare än så ska bilisten alltså anpassa sig. Bilförare som kör in på en cykelgata har väjningsplikt mot fordon som redan befinner sig på cykelgatan.

Nu förtydligar Stockholms trafikborgarråd Daniel Helldén (MP) vad som gäller på gatorna där cyklisterna bestämmer.

– Kör en cykel runt 20 kilometer i timmen ska bilarna egentligen inte köra om den på en sådan här gata trots att det är 30. Vid korsningar, där högerregeln annars gäller, gäller här att den som cyklar på gatan har förtur oavsett om en bil kommer från vänster eller höger, säger han till lokaltidningen Mitt i.

Den som bryter mot reglerna kan dömas till böter.

Läs också: Quiz: Skulle du klara körkortet i dag? Testa här!

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2020-11-03 09:40
Ingemar Bohman

Hellden' saknar totalt förstånd.
De har han bevisat titt som tätt.

#2 • Uppdaterat: 2020-11-03 09:45
glimma-48

Ju fler olika regler ju fler lagbrytare ju högre möjliga bötesinkomster för staten. En "lagsanering" bland bl.a. trafikreglerna vore kanske snart önskvärd.

#3 • Uppdaterat: 2020-11-03 09:48
McTar

Kan kommentarerna hållas sakliga??
Jag tycker det är olyckligt att högerregeln sätts ur spel. Den kan verkligen bli förvirrande om man nu kör ut och in i sådana här områden och veta vad som gäller här och nu.

#4 • Uppdaterat: 2020-11-03 10:03
EnannanRobban

Om högerregeln skall sättas ur spel vid infart till en sådan gata bör nog en LF-skylt sättas upp. Vi kan inte ha fler otydliga regler och tolkningar eftersom vi människor inte klarar av detta. Så länge ser finns tydliga regler som inte går att misstolka så kommer det att fungera.

#5 • Uppdaterat: 2020-11-03 10:45
Simon no1

Idiotiskt!

#6 • Uppdaterat: 2020-11-03 12:31
johnkommentar

Bra framtidsanpassning. När funkade högerregeln senast i Sverige? Nu ska man dessutom gå till vänster på GC-banor...

#7 • Uppdaterat: 2020-11-03 12:52
LeifV

Undrar hur många byhålor som lär leta upp en gatstump och utropa den till cykelgata, av "politiska" skäl =)

#8 • Uppdaterat: 2020-11-03 17:05
Bilräven

Idiotiskt! Högerregel går först och cyklister är fordon - oavsett vad Sthlms cyklande politiker anser... Så akta er, cyklister, ingen gräddfil i Sydsverige..

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.