Bilister måste sänka farten för de som färdas på cykel på särskilt inrättade gator.
I förra veckan presenterade regeringen sin strategi för att öka cyklandet i Sverige. Bland annat föreslås det att cyklister ska få använda vägbanan – även om det finns en cykelbana intill. Detta ska gälla på vägar med högsta tillåtna hastigheten 50 kilometer i timmen och den som cyklar måste vara över 15 år.
Regeringen vill också att kommunerna får möjlighet att omvandla vanliga biltrafikerade gator till så kallade cykelgator. De ska märkas ut med speciella skyltar och ha maxhastigheten 30 kilometer i timmen. Bilister får fortfarande köra på cykelgatorna – men måste rätta sig efter de som cyklar. ”Förare av motordrivna fordon ska dock anpassa sin hastighet till cykeltrafiken, vilket oftast innebär en lägre hastighet än 30 kilometer i timmen”, står det i utredningen som ligger till grund för förslaget.
Enligt utredaren skulle vägar omkring stadskärnan passa bra som cykelgator. Här går det sällan att bygga en speciell cykelväg och att istället utnyttja befintlig väg sägs spara på kostnaderna och signaler om att det är cykeln som är det prioriterade transportsättet. Om förslagen blir verklighet träder de i kraft den 1 januari 2018.
Diskutera: Vad tycker du om förslagen?
Regeringen vill också att kommunerna får möjlighet att omvandla vanliga biltrafikerade gator till så kallade cykelgator. De ska märkas ut med speciella skyltar och ha maxhastigheten 30 kilometer i timmen. Bilister får fortfarande köra på cykelgatorna – men måste rätta sig efter de som cyklar. ”Förare av motordrivna fordon ska dock anpassa sin hastighet till cykeltrafiken, vilket oftast innebär en lägre hastighet än 30 kilometer i timmen”, står det i utredningen som ligger till grund för förslaget.
Enligt utredaren skulle vägar omkring stadskärnan passa bra som cykelgator. Här går det sällan att bygga en speciell cykelväg och att istället utnyttja befintlig väg sägs spara på kostnaderna och signaler om att det är cykeln som är det prioriterade transportsättet. Om förslagen blir verklighet träder de i kraft den 1 januari 2018.
Diskutera: Vad tycker du om förslagen?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Kul att det satsas på cyklar, känns som Sverige halkat efter lite när det gäller cykeln som fordon.
Kan det få fler att ställa bilen för kortare sträckor och att vi rör på oss mer tjänar alla på, inte minst personen som rör på sig :-)
Här anar jag stora problem liknande de som inträffade när zebralagen infördes. Olyckorna ökar dramatiskt. Cyklisterna kan få för sig att de har en massa rättigheter mot bilisterna, när det i själva verket inte är någon trafikant som har rättigheter, bara skyldigheter. Att det redan idag är så att 85% av cykelolyckorna är singelolyckor tycks inte myndigheterna vilja inse, utan de ska istället straffa bilister så långt som det är möjligt. Och jodå - jag cyklar också ibland, men jag är medveten om att jag är dödlig, och ser mig för i trafiken.
Hultarn. Precis rätt analys.
Vid en biltur i Holland upplevde jag cyklister som rödlistade. Körde inledningsvis som en vanlig stockholmare och gjorde en omkörning av fyra cyklister i bredd så dammet yrde men bilar tutade, fotgängare viftade med händerna och cyklisterna huttade tydligt åt mig. Jag jag insåg strax att jag hade gjort något fel. Cyklister har tydligen företräde. Vis av min illfärd anpassade jag mig och - halleluja, det funkar.
Håller cyklisterna 30 km/t?
Måste erkänna att jag cyklade på bilvägar trots att det fanns cykelbanor bredvid. Orsaken var att de som cyklade där gjorde det så långsamt, och att gångtrafikanter irrade omkring. Detta var under de fem år som jag tränade för Vätternrundan, och då låg hastigheten över 30 km/tim.
Som bilist måste jag säga att cyklister är självmordskandidater på två hjul...
Som cyklist måste jag säga att bilister är totalt hänsynslösa...
Kanske detta förslag kan få de två motpolerna att närma sig ett bättre samarbete i trafiken
(Som bilist och cyklist tänker jag inte ens nämna alla hjärndöda fotgängare...)
Det är jättebra att folk cyklar men jag tycker inte att det ska ske på bekostnad av framkomligheten för övriga fordonsslag. Bygg fina cykelbanor i och runt städer och tätorter separerat från övrig trafik och fotgängare så slipper vi kanske även en del påkörningar under den mörka årstiden.
Detta är väl konsekvensen av att vissa bilister har fått för sig att de Äger gatorna. Förslaget låter lite som att Backa 50 år tillbaks, då det visades hänsyn till varandra. Det låter bra. Till de bilister som tror att de Äger gatorna, det finns tävlingsbanor att visa er styrka på, om ni vågar.
Som trafikant inom alla tre grupper så tycker jag att tanken är god. När jag kör genom staden på ställen där det inte finns cykelbana/väg så väljer jag vägar som inte är huvudstråken utan gatan innanför typ. Det är oftast bostadsgator och där skulle det gå utmärkt på många av dem att göra om dem till cykelgator, det är oftast så pass trångt och skymd sikt både här och där att cykelfart är ganska lämpligt.
Dock, för att detta skall fungera krävs information, information, information och information för annars hamnar vi i samma läge som med Kamikaz... menar zebralagen...
Sedan måste vi på något sätt få folk att komma ut ur sitt zoombibeteende, cyklister som vinglar runt utan någon koll, med en mobil i handen, fotgängare som går på cykelbanan, gärna tre i bredd med lurar i öronen och blicken på mobilen... Håller med LennartJ, det går inte att blanda gångtrafikanter med cyklister.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.