Coronakrisen ställer till med enorma utmaningar för många svenska företag. Även om hotell- och restaurangbranschen enligt siffror från Ekonomifakta är den värst drabbade sker nu många konkurser även i transportbranschen.
I mars ökade antalet konkurser i transportbranschen till 43, jämfört med 25 i januari. Hur siffrorna för april blir återstår att se, men Vi Bilägare har identifierat åtminstone 39 bil- och trafikrelaterade företag i listan över företag som ansökt om konkurs den senaste månaden. Många av dem är mindre företag med ingen eller några få anställda.
I listan över transportbolag som inlett konkurs nyligen finns sju taxibolag, 14 andra transportföretag, sex bilhandlare, åtta verkstäder eller bilvårdsföretag samt en bilbärgare.
Vi har tidigare skrivit om hur många bilhandlare som fortfarande håller öppet har tvingats se över sina rutiner. Det kan till exempel handla om att inte ta i hand, att hålla avståndet och att all personal med någon form av symptom skickas hem. Många bilhandlare har även börjat med hemleverans av bilen.
Även bilverkstäderna måste vidta åtgärder och där har vissa kedjor till exempel börjat med hämtning och lämning av bilen hos kunden, mot en extra kostnad. I transportbranschen drabbas exempelvis bussföretag där intäkterna till stor del kommit från turistverksamhet och resor.
Observera att konkurserna alltså inletts senaste månaden, så de behöver inte ha med coronakrisen att göra. En konkurs behöver heller inte nödvändigtvis behöver innebära att företaget lägger ned sin verksamhet – den kan fortsätta, i vissa fall i annan regi.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
De skador som drabbar många företag nu kommer ta lång tid att reparera. Förhoppningsvis hjälper det med de olika stödpaket som finns och må alla fuskare frysa ihjäl.
Prutläge med andra ord...
Jarl: Så du tänker att när de ändå ligger ner kan man sparka lite med?
Henrik
Alternativet är att inte handla alls. Förmodligen har många konsumenter mindre pengar att röra sig med i dessa tider och jag ser inget fel i att nyttja rabatter, reor och prutmån när läge ges. Att inte handla alls är väl ännu sämre för företagen.
Axa: Vad jag menar är att se detta som ett tillfälle att pruta lite extra hårt och mycket tycker jag är lite egoistiskt! Att man som vanligt nyttjar rabatter, reor och den vanliga prutmånen i den mån den finns är såklart helt ok. Men att se det som ett tillfälle att slå undan lite till av företagets vinst pga av att det redan går lite dåligt, det tycker jag är lite av ett jävla sätt...
Vissa firmor lockar med "Corona-rabatt", vilket kan vara skillnaden mellan att tjäna lite mindre, eller inte tjäna nåt alls.
Köpte solceller till huset och fick rabatt, fast jag hade redan lämnat besked innan jag fick veta att de hade rabatt.
Henrik
Mjo, det håller jag med om.
Firmorna måste ju knappast gå med på att sälja "till prutat pris" om de inte vill, det är inte nu och aldrig annars så att de sysslar med välgörenhet, dom vill och försöker tjäna pengar på konsumenterna, ser inte det omvända (inte direkt omvänt), att konsumenten försöker att komma undan så billigt som möjligt är moraliskt dåligt, som sagt, företaget behöver absolut inte acceptera dealen om de inte vill. Skulle de ge mig en bil billigare om jag förlorade jobbet i ren sympati? Hardly, det omvända gäller enligt mig. Är det inte ett bolag som kan stå emot svåra tider, så är det inte skött bra nog, trist men sant, samma gäller privatekonomier.
Kvalitéverkstäder som Bil & Motorservice i Genarp, överlever de flesta kriser!
Varför? Folk litar på dessa duktiga företag på ”landet” och service till vettiga priser behövs alltid!
Jürgen Hundt
Genarp
Kvalitéverkstäder som Bil & Motorservice i Genarp, överlever de flesta kriser!
Varför? Folk litar på dessa duktiga företag på ”landet” och service till vettiga priser behövs alltid!
Jürgen Hundt
Genarp
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.