På grund av den snabba spridningen av coronaviruset förbereder sig nu flera stora bilåterförsäljare i USA för att stänga. Men i Sverige håller de flesta fortfarande öppet som vanligt.
Oberoende Riddermark Bil har börjat erbjuda hemleverans inom hela Sverige och påpekar på sin hemsida att all personal ska vara symptomfria.
”I enlighet med vår coronapolicy säkerställer vi att all vår personal som varit i högriskområde är hemma i 14 dagar och symtomfria efter de kommer tillbaka till arbetet. All personal som varit utomlands låter vi stanna hemma i minst tre dagar oavsett land de besökt. All personal som uppvisar några som helst sjukdomssymptom låter vi vara hemma”, skriver Riddermark Bil.
Det har också funnits många frågetecken bland bilägare om hur lämpligt det är att serva bilen på en verkstad i coronatider. Hos Upplands Motor, som är auktoriserade för Dacia, Ford, Mercedes, Renault och Volvo, används skydd på ratten, stolen, golvet och växelpaken.
Vid leverans av nya bilar låter personalen skyddsutrustningen som bilen levereras med sitta kvar, och städrutinerna i lokalerna har skärpts. Personalen tar inte längre i hand för att minska risken för spridning.
”Våra tekniker använder också alltid skyddshandskar och annan skyddsutrustning när de arbetar med era bilar. Vi har skärpt våra städrutiner vilket bland annat innebär att alla handtag torkas av flera gånger per dag och vi använder ett bakteriedödande medel vid städning”, skriver Upplands Motor.
Även Bilia håller sina anläggningar öppna som vanligt men har vidtagit särskilda försiktighetsåtgärder, och alla särskilda aktiviteter och event som samlar mycket folk är inställda tills vidare. Inte heller här skakar personalen hand med kunderna och det finns särskilda rutiner för den som inte vill hämta eller lämna bilnyckeln på vanligt sätt vid service.
”Vi vill fokusera på att kunna hjälpa våra kunder och gäster med sina ärenden på ett tryggt sätt och inte bjuda in för många till oss i onödan”, skriver Bilia, som också utökat städrutinerna och informerar de anställda om rutiner kring hygien.
Tidigare i veckan slog branschorganisationen SFVF larm om att däckverkstäderna inte kommer hinna byta däck i tid om många blir sjukskrivna. Redan innan coronasmittan hade många däckverkstäder svårt att hinna med.
”Vi planerar att skifta alla våra kunders däck som vanligt”, skriver Bilia.
Även mindre verkstäder som exempelvis Pe-We Billackering i Täby utanför Stockholm tar nu till extra åtgärder för att verksamheten inte ska stanna av helt när kunder drar sig för att åka till verkstad och göra skadebesiktning.
Verkstaden genomför en skadebesiktning utifrån kundens mobilbilder, gör klart allt med försäkringsbolaget, hämtar bilen hemma hos kunden, reparerar och lämnar därefter tillbaka den.
Det viktigaste är att alla som inte känner sig friska väntar med att besöka bilhallen eller serviceverkstaden för att undvika smittspridning.
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Min bror fick sin Cayenne hemlevererad gratis häromdagen med två veckors ångerrätt, från Uppsala tilll Gbg. Generöst.
Något säger mig att bilhallar inte tillhör de värsta smittkällorna. Till skillnad från afterski i Åre så kan man lätt hålla en mycket stor distans till både säljare och andra kunder.
Tar med plasthandskar och sprit (!) när bilen hämtas från service.
Panikåtgärder är bara dumt.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.