Nästa artikel
Citroën C4 Picasso förhandsvisas
Nyheter

Citroën C4 Picasso förhandsvisas

Publicerad 8 februari 2013 (uppdaterad 8 februari 2013)
Technospace Concept ger en antydan om att en helt ny version av Citroëns familjebil C4 Picasso är på gång senare under året.

Technospace Concept är till vissa delar rätt lik nuvarande C4 Picasso. Grundformen är densamma och den speciella vindrutan som välver sig och övergår i taket är kvar. Men förutom en ny front och lite andra designdetaljer är konceptet också aningen mindre än C4 Picasso.

Konceptbilen mäter 443 cm på längden, 161 cm på höjden och 183 cm på bredden. Bagageutrymmet har man tvärt emot lyckats förstora och det rymmer här 37 liter mer än nuvarande modell, närmare bestämt 537 liter.

Med den nya plattformen EMP2 har Citroën fokuserat starkt på att minska vikten och utsläppen ska vara nere på 98 gram koldioxid per kilometer, även om inga motorer nämns.

Inga interiörbilder finns heller tillgängliga men en 12-tums display pryder konceptbilens instrumentpanel.

Konceptet ska presenteras fullt ut på bilsalongen i Genève medan den färdiga bilen lanseras i höst. En ny version av den större familjebussen Citroen C4 Grand Picasso väntas också.

Diskutera: Vad tycker du om Citroën Technospace Concept?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#b • Uppdaterat: 2013-02-08 20:34
Peugo

Har Rålle provkört DS5:an för annars tycker jag man ska ha ganska låg profil? Tro aldrig på vad som skrivs om bilarna, provkör själv. Ifall du kört själv så ber jag om ursäkt (och dom hade säkert för stora fälgar under just den bilen)!

#c • Uppdaterat: 2013-02-09 09:03
Irvor

Snygg.
Bakljuset liknar dock Golf VI lite mycket.
Men, ingen hydraulfjädring.
Om Citroen inte får ha sin hydraulfjädring tycker jag de ska lägga ner !
Då kan man lika gärna köpa Peugeot.

#d • Uppdaterat: 2013-02-09 10:02
Gäst (ej verifierad)

@ Peugo:

Nej, jag har inte provat DS5:an.

Däremot har jag kör C3, C3 Picasso och C4 som alla var härligt mjukt fjädrade trots avsaknad av gashydraulik.

Jag bygger min uppfattning om DS5 på de tester jag läst, (svenska och utländska), där omdömena gått från att den har en "fast men acceptabel" fjädring till rena sågningar.

När alla omdömen talar emot så är jag nog rätt så säker vilka som har rätt och tycker inte att jag "ska ligga lågt" tills jag provat den.

Synd då jag gillar bilen i övrigt och hade den fjädrat på gas skulle jag vara rejält sugen. Franska lyxbilar ska vara komfortabla helt enkelt.

#e • Uppdaterat: 2013-02-09 10:20
saabnisse

Prestigelös, burka fungerar utmärkt och är helt omöjligt att komma åt genom event. försök till åtgärder från vissa myndigheter..

I övrigt håller jag helt med Irvor, Citroën ska ha gasfjädring, det är ju ett kännemärke sedan nästan sextio år tillbaka.
Dessutom ska de ha mjukt stoppade stolar som på DS/ID19-23.
Träbänkar tycker jag det finns tillräckligt av i tyska bilar.

#f • Uppdaterat: 2013-02-09 10:28
Raphael

"Hur som helst har C4 oavsett utförande ingen gashydraulisk fjädring, vilket gör bilen meningslös som Citroën."

Citroen 2CV och Citroën Ami var självfallet också "meningslösa" som Citroën. För att inte tala om Citroën Traction Avant. Hade inte heller gashydraulisk fjädring och därför meningslös som Citroën. Faktum är att alla bilar som André Citroën gjorde var "meningslösa" som Citroën då ingen hade gashydraulisk fjädring.

#g • Uppdaterat: 2013-02-09 10:28
Raphael

"Men den viktigaste frågan måste väl ändå vara om det finns något solskydd att fälla ner vid passage av fartkamera...?"

Det är väl samma lösning som i dagens C4 Picasso - du drar fram solskyddet och fäller ner det.

#h • Uppdaterat: 2013-02-09 10:31
Raphael

"Och jag håller helt med om din åsikt om gasfjädringen, utan den är det som vilket mediokert försök som helst bland alla andra. Konstigt att PSA inte marknadsför det som varit unikt med Citroën."

Jag håller inte med dig alls. Jag har bara haft stålfjädrade Citroën under de 20 års tid som jag haft märket, och de har varit fantastiska bilar. Redan C4 Picasso var bekvämare och skönare att köra än en Volvo V70 och dessutom rymligare, nya modellen fortsätter i samma spår. Det är föreningen av design, komfort och att göra på sitt eget sätt som är unikt för Citroën. Den som tror att Piacsso-serien är som alla andra bilar har inte kört någon.

#i • Uppdaterat: 2013-02-09 10:35
Raphael

"Om Citroen inte får ha sin hydraulfjädring tycker jag de ska lägga ner !
Då kan man lika gärna köpa Peugeot."

Jag har haft tre Citroëner på 20 år och bara en Peugeot. Hur kommer det sig att jag inte har haft fler Peugeot? Jo, för att Peugeot inte har erbjudit mig det som Citroën erbjuder. Peugeot är, enligt dem själva, en europeisk biltillverkare. Citroën är fortfarande mer fransk i sina lösningar, i sin komfort och styrning, stolar och interiör- och exteriördesign.

PSA-gruppens bilar är inte som VAG-gruppens där en Audi och en Seat eller Skoda eller Volkswagen känns likadana. Jämför C4 Picasso mot Peugeot 5008, och de är absolut inte samma bil att köra. Peugeot är mer "vanlig", mer "normal", mer "personbilslik". Picasson försöker inte vara något av detta utan är en buss och komfortkryssare och finlandsfärja i mindre format och den går mycket fint på vägen. Citroën köper man för att man tycker Peugeot är för europeisk. Citroën är fortfarande fransk i sina lösningar.

#j • Uppdaterat: 2013-02-09 10:55
Raphael

När det gäller instrumentpanelen så får nya C4 Picasso en utveckling av dagens lösning med digital skärm mer mot mitten av kabinen. Det finns en 12" touch-skärm för styrning av bilens funktioner istället för knappar och reglage, som kombineras av en skärm för förarens körinformation med hastighet, varvtal, färddator och sådan information. Touch-skärmen kommer även husera klimatanläggnigen. Den som är van vid en iPad eller smartphone, kommer att känna sig hemma. :)

#k • Uppdaterat: 2013-02-09 11:03
Raphael

Rålle G - DS-serien vänder sig till sportiga förare och målgruppen är främst kinesiska kunder. DS5:an har designats med kraftig input från Citroëns designcenter i Shanghai, och kommande DS9:an sägs vara helt designad av Shanghai-studio och den kommer även byggas i Kina av Dongfen-Citroën. Kineserna har ingen relation till gashydraulisk fjädring. I Kina är det andra argument som säljer.

Och kom ihåg, det är en DS-bil som Citroën kör rally med (närmare bestämt DS3). DS-bilarna är helt enkelt de sportiga coupéversionerna av Citroën.

Picasso-serien är något helt annat än DS-serien, vänder sig till helt andra målgrupper. Picasso-bilarna har komfortfjädring, de är inte gjorda för att slänga runt med i hårnålskurvor på småvägar.

Medan DS-serien konkurrerar med Audi, BMW, Mercedes, Cadillac med flera, så konkurrerar vanliga C-serien med Volkswagen och Ford. Kommande C5 III får gashydraulisk fjädring precis som nuvarande (kom ihåg att DS5:an bygger på samma bottenplatta som Peugeot 308 alltså inte bottenplattan från Peugeot 508 och Citroën C5, den är inte gjord för gashydraulisk fjädring).

Citroën trimmar nu sitt modellutbud och minskar antalet modeller, vilket vi främst kommer att börja få se från 2014 och framåt. DS-serien utvecklas, Picasso-serien blir kvar och även C3 Picasso och C4 Grand Picasso får nya efterföljare.

Det är C2, C3 och vanliga C4:an där det blir förändringar. C2 och C3 ersätts av ett nytt koncept som kommer att vara väldigt annorlunda och extremt bränslesnål. Den kommer vara väldigt innovativ och speciell i yttre och inre design. Det blir ingen "masskonsumtionsbil" som C2 eller C3 idag, vilket gör att den kommer att skilja sig ännu mer från Peugeots erbjudanden. Peugeot fortsätter som märket för den breda massan, den franska folkbilen som konkurrerar med Volkswagen medan Citroën nishar in sig. Det blir som en modern tolkning av 2CV - ingen lyxutrustning, inte massa elektronik (förutom det som Euro NCAP kräver), utan en rejäl, lätt och effektiv uppbyggnad med mjuk fjädring, digital instrumentpanel med basfunktioner (ung som i dagens C3 Picasso, kan bli ännu enklare än så) och möblerbar på ett enkelt sätt. Maxhastighet kommer ligga runt 170 - 180 km/h i snabbaste versionen och den kommer enbart finnas med 4 sidodörrar och stor baklucka, och i begränsat antal utrustningsversioner och motorerbjudanden. Detta blir en variant av den tidigare konceptbilen C. Cactus som visades för många år sedan, men omtolkad.

Efterföljaren till C4:an har en mycket mer osäker framtid. Det kan mycket väl bli så att den nya "C. Cactus" ersätter även den i praktiken. Den blir lite mindre än dagens C4 men större och rymligare än C3:an. Peugeot 308 får dock en efterföljare 2014.

Peugeot 3008/5008 kommer få cross-over efterföljare på samma bottenplatta som C4 Picasso och C4 Grand Picasso. Dagens 5008 kommer alltså inte att få en direkt efterföljare, utan det blir mer en cross-over/SUV. Också för att särskilja Peugeot och Citroën åt ytterligare. Vill man ha en stor familjebuss är det C4 Grand Picasso som blir enda alternativet från PSA-gruppen.

Vi kan likna det vid C3 Picasso vs Peugeot 2008 idag - C3 Picasso är en liten minibuss, medan 2008:an blir en högbyggd mini-SUV som mer har drag av en liten kombi. 2008:an saknar lill-Picassons flexibilitet, men är å andra sidan inte som en liten buss att köra. Så de vänder sig till olika målgrupper.

Argumentet att "man lika gärna kan köpa en Peugeot" är alltså inte så gällande idag och kommer bli ännu mindre gällande i framtiden för Citroën och Peugeot vänder sig mot olika målgrupper och detta kommer förstärkas ytterligare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.