Nya C4 Picasso lanseras inom något, eller möjligen ett par, år och ska säljas med en spektakulär design som främsta argument.
Däremot lär den nya familje-Cittran inte innehålla några revolutionerande tekniska innovationer, eftersom den baseras på samma plattform som koncernsyskonet Peugeot 5008. Det betyder bland annat att chassiet är konventionellt konstruerat, utan den klassiska hydrauliska Citroën-fjädringen.
Möjligen kan bakvagnen, precis som nuvarande Picasso, gå att extrautrusta med gas-hydraulik.
Fem eller sju sittplatser
Däremot skulle det förvåna om inte Citroëns konstruktörer hittat på några nya kluriga lösningar när det gäller sätesfällning, förvaringsutrymmen eller andra inredningsfinesser. Det brukar de göra.
Nya C4 Picasso kommer, precis som den nuvarande modellen, att byggas i två versioner. En kort femsitsig och en lite längre med sju sittplatser.
Diskutera: Vad tycker du om nya Citroën C4 Picasso?
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Extremt dålig krocksäkerhet måste denna ha. Med tanke på hur illa den ser ut på bilden efter en rullning.
Nej Mikael Schultz, nuvarande Picasso kan inte fås med gas-hydraulisk fjädring på bakvagnen. Däremot kan man få luftfjädring som matas med en kompressor.
Du har rätt, Mikael H! Ursäkta mitt slarv. Jag borde förstås kollat lite bättre. Luftfjädring ska det vara. Inte hydraulik.
Snygg. Men skulle aldrig i mitt liv betala pengar för en Citroên. Hur vackra de än må bli.
Roger S: För att Citroen alltid har varit dåliga bilar och alltid kommer att vara det eller för att du tror det?
Det är inte så enkelt att vissa bilar är skit idag medan andra är felfria.
Troligtvis kommer de bilar med minst utrustning visa sig vara dem som håller längst,...om nu någon fortfarande vill behålla sin bil i 20 år!
Man måste tänka på kostnaderna då man köper en ny bil om man inte skiter pengar så klart ,...samtidigt som det inte är en självklarhet att en dyr bil är bekymmersfri.
För att man läser roliga historier om ägare av gamla Citroênbilar och felen de har. Sen läser man om hyfsat moderna bilar av samma fabrikat som hör och häpna 10 år senare FORTFARANDE lider av samma problem. Och sen, den enda IRL-kontakten jag haft med märket om jag ska vara ärlig, min chefs C4 Gran Picasso som HÖR OCH HÄPNA också hade sin beskärda del av elfel och mekaniska haverier. Det var en tidig 2008'a. Stolsvärme som gick sönder ett par gånger, kopplingen fick det bytas delar i, den åt glödlampor som jag äter Ahlgrensbilar och slutligen började den ge felkoder gällande avgasreningen. Då, efter tre år, bytte de.
Detta kombinerat med det jag läser om märket gör att jag inte kommer köpa, eller rekomendera (snarare avråda) Citroen. Lyckas de göra en bil som efter 2-3 år forfarande visar sig hålla ihop ordentligt så kan jag överväga att ändra mig. Men så länge samma märke dras med samma problem år efter år, modell efter modell, utan att det verkar bli det minsta bättre, känns det som ett ganska dåligt val.
Min C3 Picasso är två år gammal och har rullat över 5 000 mil. Och den fungerar! En fantastisk bil som jag varmt rekommenderar. Aldrig varit något el-fel på den, varken el-hissarna eller något annat.
Felkoder avgasrening tyder på att bilen inte har skötts eller blivit körd enligt instruktionsboken, och är relaterad till partikelfiltret. Partikelfiltret behöver aktivera sin utbränning av sotpartiklar, det är partikelfiltrets självrengöring. Om man endast kör i stadstrafik och bara kör korta sträckor så kommer man sällan upp i de varvtal eller hastigheter där partikelfiltrets självrengöring aktiveras och då kan man få en felkod för avgasreningen som ett tecken på att filtret innehåller för mycket sotpartiklar och behöver göra sin självrengöring. Det finns instruktioner i bilens handbok hur man sköter detta och det är inte alls komplicerat.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.