Ett nytt elbilsbatteri som visades upp av kinesiska jätteföretaget CATL ska kunna laddas med räckvidd för 40 mils körning på tio minuter.
Det är i så fall betydligt snabbare än dagens elbilar med LFP-batterier, men siffran lär bara gälla under perfekta förhållanden och i en elbil som har låg förbrukning. I bästa fall ska det nya batteriet kunna ge en räckvidd på 70 mil, men det är oklart vilken bil och körcykel som använts för att uppnå den siffran.
Batteriet ska sättas i serieproduktion senare i år. Vilka elbilar batteriet ska dyka upp i är än så länge oklart, men CATL samarbetar med mängder av biltillverkare.
Det nya batteriet är ett litiumjärnfosfatbatteri, eller LFP-batteri, en teknik som bland andra Tesla börjat använda. Batteriet använder varken nickel eller kobolt.
När LFP-batterierna först dök upp var de sämre än andra batteritekniker på exempelvis energitäthet, snabbladdning, vinterprestanda och räckvidd. Men LFP-batterierna har utvecklats och blivit bättre, och framför allt uppges de vara billigare att tillverka och ha längre livslängd än konventionella elbilsbatterier.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (41)
- 22 augusti 2023 Rafael Ospino skrev: Mr…
- 22 augusti 2023 Rafael Varför utesluter du…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.