På den kinesiska marknaden finns en tydlig trend i elbilsvärlden. Snabbladdarna längs vägarna kompletteras allt oftare av batteribytesstationer.
Istället för att elbilsförarna ska behöva vänta medan bilen snabbladdas kan alltså batteriet bytas ut på plats mot ett fulladdat. Biltillverkaren Nio har storsatsat på tekniken och har i nuläget 700 stationer. Även Volvoägaren Geely har liknande planer.
Nu lanseras en ny tjänst för batteribyte på elbilar av batteritillverkaren CATL. Satsningen kallas Evogo och ska i ett första skede rullas ut i tio kinesiska städer.
”Vi ser batteriet som en delad produkt och inte en konsumentprodukt som är personlig”
Batteribytet ska ta en minut per sektion, och en sektion är 26,5 kWh. Det nya är alltså att det inte är en enskild biltillverkare som står bakom tjänsten utan en batteritillverkare vilket gör att flera märken är välkomna vid batteribytesstationen så länge bilen är förberedd för snabbt batteribyte.
– Vi ser batteriet som en delad produkt och inte en konsumentprodukt som är personlig, säger Chen Weifeng, chef för satsningen på CATL.
En fördel för bilägarna är enligt CATL att elbilen kan ha ett mindre och lättare batteripaket med drygt 20 mils räckvidd när föraren bara pendlar till och från jobbet. Men på långresor kan batteriet bytas ut mot ett större mot en extra månadskostnad.
Kommentarer till artikeln (7)
- 20 januari 2022 Kan man inte ens få nån form…
- 20 januari 2022 Pi skrev: Ett omöjligt…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.