Att byta ut batteriet i elbilen istället för att ladda det vid en snabbladdare är en teknik som Teslachefen Elon Musk tidigare avfärdat som onödig. Men kinesiska Nio tycker annorlunda och storsatsar på batteribytesstationer.
Det är heller inte bara biltillverkare som sneglar på tekniken. Vi har tidigare skrivit om att kinesiska batteritillverkaren CATL planerar en egen tjänst för batteribyte kallad Evogo, och nu har de fyra första stationerna öppnat i Xiamen i östra Kina.
På lite längre sikt ska CATL ha öppnat 30 stationer bara i Xiamen och elbilsägarna ska aldrig ha längre än tre kilometer från en station. Målet är att locka elbilsägare som inte kan ladda hemma – till exempel lägenhetsbor – men bilägarna behöver ha en bil som är kompatibel med Evogo-systemet. Själva bytet ska ta en minut per sektion och varje sektion är på 26,5 kWh.
En fördel för bilägarna är enligt CATL att elbilen kan ha ett mindre och lättare batteri med 20 mils räckvidd när föraren bara pendlar till och från jobbet. Men på långresor kan batteriet bytas ut mot ett större mot en extra månadskostnad.
Priserna börjar på drygt 600 kronor i månaden och ökar ju mer bilägaren använder tjänsten.
Kommentarer till artikeln (2)
- 25 april 2022 Urk, känns rent ut sagt…
- 25 april 2022 Verkar lite korkat att bygga…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.