Nästa artikel
e-Go lanserar batteribyte – men det tar en timme
Nyheter

e-Go lanserar batteribyte – men det tar en timme

Publicerad 5 november 2021
Ännu ett bilmärke ger sig in på batteribyte längs vägen. Men hos tyska e-Go tar det överraskande lång tid.

Den tyska uppstickaren e-Go Mobile har inte börjat sälja bilar i Sverige, men i Tyskland går det att lägga beslag på minimala elbilen e-Go Life.

Med smidigt format och rimlig prislapp hoppas e-Go kunna sno kunder från bland andra Smart och Mini. Räckvidden är som mest 17 mil vid stadskörning och prislappen ligger på 23 000 euro efter den tyska elbilspremien.

e-Go hakar nu på samma trend som bland andra kinesiska Nio gett sig in på, men som Tesla valt bort – nämligen att byta ut batteriet mot ett fulladdat istället för att bara erbjuda snabbladdning.

Bilägare som ska göra en långresa kan byta ut sitt urladdade batteri mot ett fulladdat vid e-Go-stationerna. På tillbakavägen kan bilägarna byta tillbaka till ”sitt eget” batteri. Det måste göras inom en månad.

Eftersom batteribytet likställs med ett ”pit stop” kallas tjänsten e-Pit. Men någon Formel 1-nivå är det verkligen inte på batteribytet. Det tar en timme att genomföra, men senare ska e-Go få ned bytestiden till en halvtimme. Värt att komma ihåg är att e-Go Life inte kan snabbladdas, så batteribytet går ändå snabbare än att långsamladda bilen.

e-Go har redan satt upp två batteribytesstationer och ytterligare två är under uppbyggnad. En fördel är att batteribytet ingår i leasingkostnaden för ägarna.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (1)

  • 5 november 2021 Känns som ett riktigt…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.