Den tyska uppstickaren e-Go Mobile har inte börjat sälja bilar i Sverige, men i Tyskland går det att lägga beslag på minimala elbilen e-Go Life.
Med smidigt format och rimlig prislapp hoppas e-Go kunna sno kunder från bland andra Smart och Mini. Räckvidden är som mest 17 mil vid stadskörning och prislappen ligger på 23 000 euro efter den tyska elbilspremien.
e-Go hakar nu på samma trend som bland andra kinesiska Nio gett sig in på, men som Tesla valt bort – nämligen att byta ut batteriet mot ett fulladdat istället för att bara erbjuda snabbladdning.
Bilägare som ska göra en långresa kan byta ut sitt urladdade batteri mot ett fulladdat vid e-Go-stationerna. På tillbakavägen kan bilägarna byta tillbaka till ”sitt eget” batteri. Det måste göras inom en månad.
Eftersom batteribytet likställs med ett ”pit stop” kallas tjänsten e-Pit. Men någon Formel 1-nivå är det verkligen inte på batteribytet. Det tar en timme att genomföra, men senare ska e-Go få ned bytestiden till en halvtimme. Värt att komma ihåg är att e-Go Life inte kan snabbladdas, så batteribytet går ändå snabbare än att långsamladda bilen.
e-Go har redan satt upp två batteribytesstationer och ytterligare två är under uppbyggnad. En fördel är att batteribytet ingår i leasingkostnaden för ägarna.
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.