Nästa artikel
Cadillac ATS – rapport från provkörningen
Direktrapport

Cadillac ATS – rapport från provkörningen

Publicerad 26 oktober 2012 (uppdaterad 19 november 2012)
Cadillac ATS står sig väl mot rivalerna från BMW, Audi och Mercedes, rapporterar vår testförare från första provkörningen.

Med nya ATS ställer General Motors in siktet mot de tyska konkurrenterna. Calle Carlquist befinner sig i södra Tyskland för att provköra sedanmodellen.
 
– Det här är alltså en utmanare till BMW 3-serie, Audi A4 och Mercedes C-klass, en bakhjulsdriven bil med fyrcylindrig turbomotor på två liter och 276 hästkrafter. Snygg med typisk Cadillac-design, men lite mjukare i hörnen än tidigare, säger Calle Carlquist.

Första intrycket?
– Första intrycket är väldigt bra, den är jättetrevlig att köra, pigg och kul, inte bara för att vara en amerikansk bil. Och så känns den annorlunda, det finns alltid några som inte vill åka omkring i en BMW eller en Audi och för dem kanske det här kan vara något att titta på.

Finns några mindre bra sidor?
– Det gör det, den har ett ovanligt litet bagageutrymme, väldigt smalt och konstigt utformat. Som tillval kan man också få ett infotainmentsystem som heter Cue och ska kännas som en Ipad att använda, men det kräver nog lite tillvänjning. Det är ett överflöd av ikoner på pekskärmen.

Hur står den sig mot konkurrenterna?
– Jag tycker att den står sig bra, väl på nivå med konkurrenterna i de flesta avseenden. Den har inte tysk stil direkt, mer amerikansk, kromad stil, men ändå är den väldigt tysk att köra.

– Det här är faktiskt den första moderna Cadillac jag blir positivt överraskad av, den har substans bakom snacket. Cadillac har ju många gånger försökt komma tillbaka till Europa, men det här är första gången bilen håller måttet.

När kommer den till Sverige?
– I Sverige ska det finnas två återförsäljare, en i Stockholm och en i Göteborg, och bilen kommer i Sverige först under våren 2013, mars-april. Pris från 338 000 för den billigaste bakhjulsdrivna varianten och 460 000 kronor för den dyraste fyrhjulsdrivna.

Läs hela provkörningen av Cadillac ATS i Vi Bilägare 16/2012. Tidningen utkommer i butik den 20 november. Prenumeranter får tidningen från den 13 november.

Diskutera: Vad tycker du om Cadillac ATS?

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#1 • Uppdaterat: 2023-03-21 08:26
Gäst (ej verifierad)

Jag misstänker att Cadillac har haft Lexus som förebild när de designade ATS, lite kantigare front och akter bara.
Hopplöst namn förresten, ATS låter som en förkortning av nåt säkerhetssystem till dagens bilar.

Tror dock att denna modell blir en udda fågel i Europa såsom de övriga modellerna från Cadillac, har svårt att tänka mig att den ska locka över kunder från BMW, Audi & MB.

#2 • Uppdaterat: 2012-10-26 14:13
Tjalle

Det är - faktiskt - så, att Cadillac( = GM) kan.

Cadillac får det stöd som SAAB aldrig fick - och kan göra bra bilar.

Det finns naturligtvis en misstro och köpmotstånd - med det hade Toyota och Kia/Hyundai också i början.

#3 • Uppdaterat: 2012-10-26 16:29
SvenYngve

Undrar om den är byggd på samma GM-plattform som senaste SAAB 95. I så fall är den väl större än t.ex. Audi A4? Angiven effekt antyder att motorn är "högtrimmad" - hur går det med hållbarhet och bränsleförbrukning? Tror att bakhjulsdriften, för de enklare varianterna, är en nackdel i vårt klimat. Trots bakhjulsdrift säljer ju dock BMW och Mercedes bra i Sverige. Har för mig att bara en ringa del av i Sverige sålda 3-serie och C-klass är 4-hjulsdrivna. Tror inte att Cadillac, inom en snar framtid, kan bli storsäljare i Europa, möjligen i Ryssland och Kina.

#4 • Uppdaterat: 2012-10-26 17:13
Hackenbush

Verkligen snygg vagn förutom de förlängda flärparna på framlyktorna som fortsätter över hjulhusen. Skulle definitivt kunna tänka mig en sån här bil beroende på vad den kommer att kosta förstås.

#5 • Uppdaterat: 2012-10-26 17:18
Roy J

Även om den troligen är bra så är den knappast bättre än Mercedes, Audi, BMW och Lexus. Möjligen mer prisvärd.
Sätena ser amerikanskt hala ut. (De har ofta så mycket täckfärg på skinnet att det lika gärna kunde vara galon.)

Slår mig förresten att det verkar som att alla bilar numer gått tillbaka till bagagekrossande, skymmande gångjärn till bakluckan, om än inklädda (och därmed inte längre bagagekrossande men ännu mer skrymmande).

#6 • Uppdaterat: 2012-10-26 17:22
Hackenbush

Där sade du något Roy, och tittar man speciellt på det så ser man att "husen" till gångjärnen till bakluckan snor enormt mycket utrymme. Ingen bra design tycker jag

#7 • Uppdaterat: 2012-10-26 18:36
KaptenOberkommando

Anledningen till att man går tillbaka till "bagagekrossande, skymmande gångjärn" är att den elektriska motorn för den automatiska stängningen måste ha något att "ta tag i", så att säga. Därför funkar det inte med de där minimalistiska små gångjärnen som förr satt uppe på skärmarna. Även om långt ifrån alla bilarna säljs med den automatiska stängningen är utförandet likadant på alla bilarna.
Dock måste jag säga att den här konstruktionen var väl skrymmande. Men vad kan man förvänta sig av en amerikansk bil? Och inredningen är lika motbjudande som vanligt.

#8 • Uppdaterat: 2012-10-26 19:36
Peugo

Bakluckan blir också stabilare -> lacken håller bättre.

#9 • Uppdaterat: 2012-10-26 22:29
PREVIA

Här om förbrukningen.
http://www.fueleconomy.gov/feg/PowerSearch.do?action=noform&path=1&year1=2013&year2=2013&make=Cadillac&model=ATS&srchtyp=ymm

#a • Uppdaterat: 2012-10-27 12:50
Konservator

"... men ändå är den väldigt tysk att köra."

Hård och obekväm?

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.