När det gäller sportiga lyxsedaner domineras marknaden av europeiska tillverkare. Nu blandar sig dock amerikanska Cadillac in i leken. Med premiummodellen ATS verkar det som att man vill utmana om marknadsandelar från och med modellår 2013, då den nya bilen ska lanseras.
Modellen kommer att finnas tillgänglig med ett antal olika motorer. Bland annat kommer köpare att kunna välja en fyrcylindrig tvålitersturbo som ger 271 hästkrafter. Förbrukningen kommer att landa på mindre än 8 liter/100 kilometer. Bilen kommer att finnas med både manuell och automatisk växellåda och med möjlighet till både bakhjuls- och fyrhjulsdrift.
Cadillac har lagt ner arbete på att se till att ATS väger så lite som möjligt, samtidigt som man har använt sig av stabil metall för att bygga bilen. Resultatet är en av segmentets lägre tjänstevikter, 1 542 kilo.
Kameror och sensorer
Cadillac har också utvecklat ett system för underhållning och information, kallat Cadillac User Experience eller kort och gott CUE, som låter användaren ansluta upp till tio mobila enheter via Bluetooth. Dessutom finns röststyrning tillgängligt och systemet har så få som fyra knappar.
På säkerhetssidan kommer ATS att få Cadillacsystemet Control and alert, som med hjälp av radar, kameror och sensorer ska hjälpa förare att undvika olyckor. Bland annat finns flera system som själva tar kontroll över bromsning, för att till exempel undvika krockar i låga hastigheter.
Cadillac ATS har testkörts på den berömda banan Nürburgring i Tyskland samt på vägar, banor och i laboratorier världen över. Bilen kommer att finnas som standardmodell, lyxmodell, prestandamodell och premiummodell.
Diskutera: Vad tycker du om Cadillac ATS?
Registreringsår/mil | 2014/8 000 |
Kaross | Kombi/5d |
Motor | 1,4 l/140 hk |
Dekl. förbrukning | 5,3 l/100 km |
Skatt | 580 kr |
Begpris | 118 700 kr |
Nypris -14 | 206 700 kr |
Bilprovningen | Bättre än medel |
Rost | Bättre än medel |
Säkerhet | Bättre än medel |
Autoindex | Medel |
TEKNISKA DATA
1,4 TSI 140 | 2,0 TDI 150 | |
Längd, bredd cm | 466/181 | 466/181 |
Tjänstevikt/maxlast, kg | 1 272/645 | 1 347/645 |
Max släpvagnsvikt, kg | 1 500 | 1 600 |
Antal cyl/slagvolym, cm3 | 4/1 395 | 4/1 968 |
Effekt, hk | 140 | 150 |
Toppfart, km/tim | 212 | 216 |
0-100 km/tim, s | 8,5 | 8,6 |
Bränsle, liter per 100 km | 5,3 | 4,2 |
CO2, g/km | 121 | 110 |
Autovista Inter-Globals senaste prislista baseras på prognoser. Inbytespriset är 15–20 procent lägre än försäljningspriset. Lokala prisavvikelser kan förekomma.
Fler begagnade bilar på vibilagare.se/test
GRUNDUTFÖRANDE (Miltal och pris i kr)
Skoda Octavia Combi 1,4 TSI 140/150 Ambition
Årsmodell | 4 000 | 6 000 | 8 000 | 10 000 | 12 000 |
2013 | 125 200 | 118 900 | 111 800 | 104 600 | 97 500 |
2014 | 134 300 | 127 500 | 119 900 | 112 200 | 104 600 |
2015 | 144 200 | 137 500 | 128 800 | 120 500 | 112 600 |
2016 | 153 000 | 146 000 | 137 500 | 129 500 | 120 600 |
2017 | 162 400 | 154 600 | 145 800 | 136 800 | 129 000 |
ÖVRIGA UTFÖRANDEN
Utförande | År | Prisskillnad |
Automat | 13-17 | +13 000 |
Halvkombi 5d | 13-17 | -8 000 |
Elegancepaket | 13-17 | +8 000 |
1,2 TSI 105 Ambition | 14-17 | -12 300 |
RS 220 hk | 14-17 | +44 000 |
RS TDI 184 | 14-17 | +36 000 |
2,0 TDI 150 | 14-17 | +8 600 |
TDI 105 4x4 Ambition | 14-17 | +4 000 |
1,8 TSI 4x4 Ambition | 14-17 | +33 600 |
TSI 180 DSG 4x4 Scout | 14-17 | +49 600 |
TDI 150 4x4 Scout | 14-17 | +29 800 |
TDI 184 4x4 Scout | 14-17 | +36 800 |
Konsumentverkets kalkyl bygger på att bilen behålls i tre år och att den årliga
körsträckan är 1 500 mil. Bensin: 16,13 kr/l. Diesel: 16,23.
1,4 TSI 140 | 2,0 TDI 150 | |
Pris | 118 700 kr | 127 300 kr |
Värdeminskning | 21 000 kr | 23 000 kr |
Skatt, besiktning | 980 kr | 1 500 |
Försäkring | 7 300 kr | 6 700 kr |
Bränsle | 12 600 kr | 10 000 kr |
Reparationer, service, m.m | 4 000 kr | 5 000 kr |
Däck | 3 000 kr | 3 000 kr |
Totalt per år | 48 000 kr | 48 000 kr |
Totalt per mil | 32 kr | 32 kr |
REPARATIONSKOSTNADER
Material och arbete. Prisuppgifter från verkstäder i Stockholmsregionen. Priserna kan variera mellan verkstäder.
Avgassystem exl. främre rör | 7 760 kr |
Katalysator | 13 549 kr |
Hjullager hö. fram | 2 866 kr |
Kamrem | 8 720 kr |
Koppling | 4 830 kr |
Stötdämpare | 2 310 |
12 000-milaservice | 5 830 |
SÄKERHET
Octavia fick fem stjärnor i Euro NCAP:s krocktest 2013 och har också ett bra skydd mot whiplashskador. Autobroms finns i vissa utrustningsnivåer. Folksam har klassat Octavia som ett bra val sett ur säkerhetssynpunkt. Tidigare generationer Octavia får betyget fyra av Folksam efter resultat av verkliga olyckor. Det betyder minst 20 procent högre säkerhet än medelbilen. Sådan statistik finns ännu inte för tredje generationen Octavia.
BILPROVNINGEN
nligt Dekra får Octavia medelbetyg på besiktningen. Felinställda strålkastare är en vanlig anmärkning, men otäta stötdämpare förekommer också.
ROSTSKYDD
Kaross av stålplåt, men överlag ett bra rostskydd. Invändig behandling i balkar under bilen, i dörrar och i trösklar, men inte på motorhuvens insida. Tätningen av skarvar är väl utförd och slitskyddet under bilen är mycket bra. Under täckande plastskivor finns väl tätade skarvar. Innerskärmar av plast fram, av filtmaterial bak. I skarven mellan dörr/vindrutestolpe finns isoleringsmaterial som drar åt sig fukt – här kan det bli en framtida rostfälla. Lacksläpp förekommer, främst på bakluck-an. I tröskellådans framkant kan smuts samlas, med framtida rostangrepp som följd.
Rostskyddsgaranti: 12 år
Betyg: 4/5
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Om den ser ut i verkligheten som den verkar göra på bilderna undrar jag hur ful en lyxbil får bli. Hur många köpare av tyska tungviktare tror de att de ska kunna sno med den här härdsmältan?
Istället för att försöka formge europeiska bilar, om än i något större storlek, så anser jag det är dags att amerikanarna kör amerikansk formgivning igen. Kör på med extravaganser, excesser, flärd - vi talar ju ändå om ett amerikanskt lyxmärke. En Cadillac ska synas och märkas och stå för något speciellt.
Gör om, gör rätt! Plocka fram lekfullheten både exteriört och interiört!
Cadillac och lyx hör inte ihop. Till och med Skoda har bättre passform på grejorna.
Saablar också, verkar bättre än BLS.
Kul att man återvänder till bakhjulsdrift efter flopparna med Saab 9-3/Cad och Ascona/Cad.
"...använt sig av stabil metall för att bygga bilen"
Det där lät lite kul! Ger en smak av Google Translate... ;-)
Vem är köparen? Jag tror inte det är en BMW ägare, inte en Audi heller, några Mercedes ägare som gillar att glida kan nog lockas över. Men har den inte det där extra i fjädringskomfort tillsammans med stabila motorvägsegenskaper så floppar den även där. Jag tror inte kunderna finns bland tyska premiumägare.
Ekerfälgar med navkapslar, Cadillac-märket med kransen som kylarprydnad på huven, kromade stötfångare och sidospeglar, lyxig interiör med träinfattningar och pösiga stolar, och en viskande motor som knappt hörs, mjuk fjädring och skönväxlande automat och ett baksäte som man kan sitta i utan att böja huvudet på grund av för lågt skuren taklinje - hallå Cadillac, kom igen och återvänd till rötterna! Cadillac är ingen BMW och ska inte vara BMW. BMW finns redan. Cadillac ska vara Cadillac! En bil för excentriker med egen stil som söker det yppersta i flärd och komfort. Glöm försöken till sportbilar, gör bilar för folk som vill glida och cruisa - som ni gjorde en gång i tiden. En "me too"-bil vinner ni inga kunder på.
Inte för att det spelar roll…
Men samtliga kommentarer hittills i Sverige tycks helt präglade av instinktiv motvilja och fördomar, man tycks tro att året är 1989 och inte 2012, vann inte Cadillac en utmaning på en bana för något år sedan som världens snabbaste 4-d sedan?
Sopar inte Astrabaserade Cruze mattan med all konkurrens på tävlingsbanorna?
En gammal trött glidare för farfar Gusten är nog det sista det här är.
Det här är den första amerikanska bilen någonsin som inte har en vidrig inredning.
Det är knappast amerikanska GM som ligger bakom insidan.
Raphael : Det är väl dock Cadillac som lyckas bäst med sina sportigare bilar av de amerikanska märkena (utöver Corvette då...). Så låt dom hållas. Tror marknaden för den typen av bil du beskriver inte riktigt finns längre. Tex försvann ju Buick som märke.
De exklusivare "lyx"-varianterna av STS osv har nog en del av det du beskriver ändå.
Gillar Cadillac... Eller jag tycker bilarna är rätt fula överlag, men de har hittat sin grej och gör faktiskt bilar man inte fnyser åt. Vilket inte är så vanligt när det gäller USA-bilar.
När jänkarna är som bäst, så lyckas de få ihop självklara linjer på samma sätt som de bästa italienarna, dock också med en viss pondus.
Den här modellen har moderna linjer, men ändå syns det faktiskt att det är en amerikanare.
Vulgotiden med kromöverlastade mastodonter som på sin höjd gick att åka rakt fram på jämna asfaltvägar med, är förbi - tack och lov.
Jag kan ha ett visst överseende med dem som gillar att glida omkring i sina bjässar - men själv gillar jag att köra bil, inte bara åka.
Nu när de fått till interiörerna och även börjat få fason på karosspassningarna, så kan för första gången även jag tänka mig en Cadillac. Troligen lär den bli prisvärd - och förhoppningsvis inte rosta bort på nolltid, som de tidigare.
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.