Bygdeväg kallas den nya sortens enfilig mötesväg som Trafikverket introducerat, den har dock direkt stött på patrull. Se hur vägen funkar här.
Det är ett antal vägar i Helsingborgstrakten som har byggts om till den nya typen. Två körfält görs om till ett enda som går i mitten av vägen och vägrenarna ska användas som gång- och cykelbanor, tanken är att motorfordon ska köra ut i vägrenen när de får möte. Men inte alla uppskattar det nya formatet, bland annat självaste trafikpolisen.
– Mig veterligen har jag aldrig förut hört att Trafikverket sätter igång projekt där risken ökar för att olyckor ska hända. Kör man i mitten blir det som att köra på fel sida genom en kurva. Här finns det en uppenbar risk för trafikanterna, sa motorcykelpolisen Sören Johansson till Helsingborgs Dagblad.
I videon ovan kan du se hur Trafikverket tänkt att bygdeväg ska funka.
Diskutera: Vad tror du om det nya konceptet - trafikfara eller bra för cyklister och gående?
Den här artikeln kommer ursprungligen från Bike.se
– Mig veterligen har jag aldrig förut hört att Trafikverket sätter igång projekt där risken ökar för att olyckor ska hända. Kör man i mitten blir det som att köra på fel sida genom en kurva. Här finns det en uppenbar risk för trafikanterna, sa motorcykelpolisen Sören Johansson till Helsingborgs Dagblad.
I videon ovan kan du se hur Trafikverket tänkt att bygdeväg ska funka.
Diskutera: Vad tror du om det nya konceptet - trafikfara eller bra för cyklister och gående?
Den här artikeln kommer ursprungligen från Bike.se
Följande Skåne-vägar är nu bygdevägar
- Väg 1361 och 1362 Vallåkra-Gantofta
- Väg 1362 Gantofta-Bårslöv
- Väg 1376 Påarp
- Väg 1387 Ödåkra-Allerum
- Allerum Kyrkväg mellan Allerum och Hittarp
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Det där sorterar jag under avdelningen "galenskaper som aldrig borde sett dagens ljus". De borde fundera över hur tydligt det blir för trafikanter vem som ska göra vad i olika situationer.
Ett snabbt och enkelt sätt att ordna fler gång och cykelvägar, men tyvärr tror jag att det skapar en falsk säkerhet cyklisterna. Det är inte ofta jag möter en bilist som vet hur man beter sig när de får möte och samtidigt har en cyklist framför sig. Det värsta jag såg när cyklisten blev nedträngd i diket. Som tur var blev det bara lite skumpigt för cyklisten och var snabbt uppe på vägen igen.
Jag cyklar själv mycket på landsvägar, och det gäller att ha både öron och ögon öppna.
Trafikverket hittar på mycket nytt, synd bara att allt de hittar på blir så fel.
Samma inifrån-och-in-tankemodell som skapade zebralagen..
Att värna oskyddade trafikanter är helt ok men när pengarna inte räcker till riktiga lösningar uppstår idioti i sann kompromisspolitisk anda
Måla en heldragen linje, streckad var 500:e meter och upp med M-skyltarna igen.
Har de plats för en till hos trafikverket? Jag kan nog tänka ut mycket galenskaper för stora pengar ;-)
Till Trafikverket. Trevlig film, - men Ni glömde animera alla döda och lemlästade som borde legat på vägrenarna, som det kommer att bli i verkligheten och inte i Ert UTOPIA. Grattis till 0-versionen. Förstår nu att det betyder intelligensnivån hos anställde på trafikverket.
2+1-vägar, otydliga korsningar, konstiga avsmalningar - de som styr inom trafiken har mången gång gjort vägarna dummare och farligare än de var innan. Senaste trenden är även att skapa köer i städerna för att minska utsläppen.
Sedan länge tappat respekten för de som konstruerar sånt här.
Idiotiskt påfund, måste vara nån skrivbordspelle som hittat på. Det här är som när vi hyrde bil i Marocko för ca: 10 år sen. Där fanns en asfaltsträng i mitten av vägen och vägrenar på sidorna som var sandiga, leriga och gropiga. Det blev ett chicken-race med alla lastbilar man mötte. Dom höll envist på sin "rätt" att åka på asfalten mitt i vägen, så själv fick man hela tiden vingla ut i gruset.
Undrar när Trafikverket upphör med sina dumheter?
Paginering
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.