Italienska Brembo har presenterat ett nytt bromssystem som de menar är ett lika stort genombrott som införandet av låsningsfria bromssystem i slutet av 1970-talet.
Dagens så kallade ABS-bromsar skickar lika mycket bromskraft till alla hjul. Om ett hjul skulle förlora fästet känner systemet av att det inte längre snurrar, och slutar bromsa det hjulet. När hjulet åter roterar bromsas det igen. Det är den här processen som gör att det ”klickar” eller ”slår” i pedalen när man bromsar hårt.
Nyheten med det nya systemet, kallat Sensify, är att det kan styra hur mycket bromskraft som ska gå till varje hjul vid varje givet ögonblick. Två kontrollenheter, en för varje axel, styr elektromekaniska ställdon som portionerar ut kraften. Hela systemet kontrolleras sedan digitalt med hjälp av mjukvara och prediktiva algoritmer.
Det här ger många fördelar, menar Brembo. Systemet kan förhindra att hjulen låser sig innan det faktiskt händer, vilket ger ökad kontroll. Snabbare reaktionstid gör att antisladdsystem jobbar snabbare och mer effektivt. Genom att bromskraften ständigt optimeras mellan de fyra hjulen minskas också slitaget, vilket gör att bromsarna håller längre. Det minskar både underhållskostnader och bilens partikelutsläpp.
Det nya systemet ska finnas på marknaden år 2024. Till 2030 är förhoppningen att det ska vara standardutrustning, åtminstone på premiumbilar.
Brembo ser också stor potential för yrkesfordon. ”I lätta och tunga lastbilar, där skillnaden i totalvikt mellan ett tomt och ett fullastat fordon är mycket större än i personbilar, erbjuder Sensify ännu större fördelar avseende säkerhet och ägandekostnad, säger Brembos vd Daniele Schillaci i en kommentar.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (6)
- 27 oktober 2021 Jag påstår INTE att Alfas…
- 27 oktober 2021 Tjalle yrar. Torque…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.