Vi Bilägares forum

Brembo lanserar digitalt bromssystem: ”ett genombrott”

Brembo lanserar digitalt bromssystem: ”ett genombrott”

Nya tekniken kan bromsa varje hjul helt individuellt.

Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-26 12:53

Kommentarer

Digitalt bromssystem hade jag på en bil för länge sedan, visserligen bara på ett hjul, men det var antingen helt låst eller frirullande.

Det var inte kul!

Uppdaterat: 2021-10-26 13:11
Varje Saab är värd att vårdas och bevaras, sådana bilar görs inte längre

Ja, det var en mindre lyckad rubriksättning. Vilka broms-system styrs inte "digitalt" på moderna bilar ?

Uppdaterat: 2021-10-26 13:15

Det blir för komplicerat, och kommer att orsaka kunderna dyra verkstadsbesök. Vi såg hur det gick med Mercedes SBC-bromsar som lanserades i W211. Systemet krånglade från start, teknikerna fick inte ordning på det och till slut - mitt i produktionscykeln - ersattes systemet med ett "vanligt". Brembo får det att låta bra men till syvende och sist påminner det mycket om Mercedes SBC-bromsar - som snabbt försvann på grund av allt teknikstrul.

https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20020320/nytt-bromssystem-i-nya-mercedes-e-klass/

Uppdaterat: 2021-10-26 18:21
Vissa personer är födda grälsjuka. Släpp dem och gå vidare. Dessutom: Om du inte tillåter folk att inte respektera dig, kommer de snart att börja betrakta dig som konstig. DET är konstigt.

Ett "bättre" system finns redan på marknaden - sedan tre år - i Alfa Giulia och Stelvio Quadrifoglio. Alfa kallar systemet Torque Vectoring - ett "bättre" namn vore - kanske - Advanced Chassis Control. Bromsarna (Brembo) är "konventionella" 6 och 4-kolv ok.

-"hjärnan " tar in värden från ABS enheten: lateral acceleration, hjulhastigheten

-rattutslag

-motorvarvtal

-gaspedalssposition

-position hos elmotorer vid differentialen - därmed nuvarande momentdistribution vänster/höger bakhjul

Baserat på ovanstående indata ger hjärnan signal till vänster resp höger elmotor, som i sin tur påverkar varsin koppling och planetväxel, och påverkar momentet till resp. bakhjul.

Det märkliga är att allt detta fungerar - perfekt.

Giulia och Stelvio QF har en Ferrari dubbelturbo med två cylindrar "avsågade", 2.9 liter och 510 hk.

Uppdaterat: 2021-10-27 07:42

Tjalle yrar. Torque vectoring har många andra bilmärken och modeller. Det har inget med bromsarna att göra ändå. Snarare reduktion på det pålagda momentet som påförs drivande hjul

Uppdaterat: 2021-10-27 13:17

Jag påstår INTE att Alfas system "har med bromsar" att göra. Däremot "bromsar" man - eller "gasar" ena bakhjulet mha planetväxlar.

Andra bilar HAR TV - men El Cheapo version av det. Dvs de kan bromsa endera bakhjulet- men inte "driva". Jag har uppgift på att de som har sådana system är: MB (AMG), Audi och Porsche. Dvs DE "har med bromsar" att göra.

Det är INTE detsamma som Alfa´s. Jag har indikation att NU har även några av ovannämnda "aktivt" system- men "långt efter" de tre år som Alfa haft det.

Det är INTE "reduktion av det pålagda momentet som påförs drivande hjul", som du påstår - möjligen reduktion av momentet via broms på ENA av de drivande hjulen.

V.v uppge alla de många bilmärken och modeller som har: a - aktiv TV - b- passiv TV.

Uppdaterat: 2021-10-27 14:46