Nya tekniken kan bromsa varje hjul helt individuellt.
Brembo lanserar digitalt bromssystem: ”ett genombrott”
Läs hela artikeln
Uppdaterat: 2021-10-26 12:53
Nya tekniken kan bromsa varje hjul helt individuellt.
Kommentarer
Digitalt bromssystem hade jag på en bil för länge sedan, visserligen bara på ett hjul, men det var antingen helt låst eller frirullande.
Det var inte kul!
Ja, det var en mindre lyckad rubriksättning. Vilka broms-system styrs inte "digitalt" på moderna bilar ?
Det blir för komplicerat, och kommer att orsaka kunderna dyra verkstadsbesök. Vi såg hur det gick med Mercedes SBC-bromsar som lanserades i W211. Systemet krånglade från start, teknikerna fick inte ordning på det och till slut - mitt i produktionscykeln - ersattes systemet med ett "vanligt". Brembo får det att låta bra men till syvende och sist påminner det mycket om Mercedes SBC-bromsar - som snabbt försvann på grund av allt teknikstrul.
https://www.mestmotor.se/automotorsport/artiklar/nyheter/20020320/nytt-bromssystem-i-nya-mercedes-e-klass/
Ett "bättre" system finns redan på marknaden - sedan tre år - i Alfa Giulia och Stelvio Quadrifoglio. Alfa kallar systemet Torque Vectoring - ett "bättre" namn vore - kanske - Advanced Chassis Control. Bromsarna (Brembo) är "konventionella" 6 och 4-kolv ok.
-"hjärnan " tar in värden från ABS enheten: lateral acceleration, hjulhastigheten
-rattutslag
-motorvarvtal
-gaspedalssposition
-position hos elmotorer vid differentialen - därmed nuvarande momentdistribution vänster/höger bakhjul
Baserat på ovanstående indata ger hjärnan signal till vänster resp höger elmotor, som i sin tur påverkar varsin koppling och planetväxel, och påverkar momentet till resp. bakhjul.
Det märkliga är att allt detta fungerar - perfekt.
Giulia och Stelvio QF har en Ferrari dubbelturbo med två cylindrar "avsågade", 2.9 liter och 510 hk.
Tjalle yrar. Torque vectoring har många andra bilmärken och modeller. Det har inget med bromsarna att göra ändå. Snarare reduktion på det pålagda momentet som påförs drivande hjul
Jag påstår INTE att Alfas system "har med bromsar" att göra. Däremot "bromsar" man - eller "gasar" ena bakhjulet mha planetväxlar.
Andra bilar HAR TV - men El Cheapo version av det. Dvs de kan bromsa endera bakhjulet- men inte "driva". Jag har uppgift på att de som har sådana system är: MB (AMG), Audi och Porsche. Dvs DE "har med bromsar" att göra.
Det är INTE detsamma som Alfa´s. Jag har indikation att NU har även några av ovannämnda "aktivt" system- men "långt efter" de tre år som Alfa haft det.
Det är INTE "reduktion av det pålagda momentet som påförs drivande hjul", som du påstår - möjligen reduktion av momentet via broms på ENA av de drivande hjulen.
V.v uppge alla de många bilmärken och modeller som har: a - aktiv TV - b- passiv TV.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.