Regeringen och Sverigedemokraterna har lagt fram ett förslag om att höja nivån i reduktionsplikten. Det innebär att mer biobränsle ska blandas i vanlig bensin och diesel.
Eftersom det innebär att bränslepriserna höjs kommer samtidigt skatten sänkas för att kompensera. Regeringen sänkte tidigare nivån i reduktionsplikten rejält men har nu alltså vänt i frågan.
Beskedet har fått kritik från drivmedelsbranschen som tycker att politiken är ”hattig”. Det skriver Svenska Dagbladet.
– Jag kan bli tokig på att politiker verkar fatta att för att bygga kärnkraft måste man ha flera decenniers horisont om någon ska investera. Men detsamma gäller ju den här typen av produktion. Och här ändras reglerna mer eller mindre årligen, säger Nils Hannerz, näringpolitisk chef på IKEM, en branschorganisation för kemiföretag och raffinaderier, till tidningen.
Även branschorganisationen Mobility Sweden är kritisk.
– Konsumenter vet i dag inte vilket fordon de ska satsa på för förutsättningarna förändras ju vart fjärde år med varje ny regering, eller som i det här fallet till och med två gånger under samma mandatperiod, säger Emmi Antonsson, kommunikationschef på Mobility Sweden, till SvD.
Regeringens egen utredare John Hassler tycker att beskedet om reduktionsplikten är ”ett steg i rätt riktning” men att det inte räcker för att nå EU:s klimatmål. Centerpartiet beskriver beskedet som en ”klimatbluff” och ett försök att ”siffertrixa” medan Miljöpartiet tycker förslaget är oseriöst.
– Det är så uppenbart att Ebba Busch och Romina Pourmokhtari vilseleder oss i den här frågan. De är inte i närheten av att kompensera för utsläppsökningarna de orsakar, säger språkröret Daniel Helldén till Aftonbladet.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (13)
- 2024-09-03 15:14 Och nu kom nästa nyhet från…
- 2024-08-29 21:53 Martin77 skrev: Va trött man…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.