Nästa artikel
Regeringen svänger – nu kan reduktionsplikten höjas
Nyheter

Regeringen svänger – nu kan reduktionsplikten höjas

Publicerad 2024-08-27 09:46 (uppdaterad 2024-08-27 10:44)
Regeringen gör en helomvändning och vill höja nivån i reduktionsplikten. Men sänkt skatt ska ändå inte ge högre bränslepriser.

Regeringen föreslår att nivån i reduktionsplikten höjs, efter den stora sänkningen som genomfördes förra året och som fick hård kritik från flera håll.

Att höja nivån i reduktionsplikten innebär att vanlig bensin och diesel ska innehålla en större del förnybart bränsle. Beskedet innebär att regeringen svänger i frågan om reduktionsplikten.

Den 1 januari sänktes nivån till sex procent för både bensin och diesel, vilket var en rejäl sänkning från 30,5 procent som tidigare gällde för diesel. Bensin hade tidigare en reduktionspliktsnivå på 7,8 procent.

Beslutet kritiserades för att öka utsläppen enligt den beräkningsmetod som används, vilket i sin tur kan innebära att Sverige får betala EU-böter för missade utsläppsmål.

Nu vill regeringen höja nivån i reduktionsplikten till tio procent, men förhoppningen är att priset på bensin och diesel ändå inte ska öka eftersom skatten ska sänkas. Dessutom ska elbilsladdning från förnybara källor få räknas in i reduktionsplikten för bensinkedjorna.

– Jag är väldigt nöjd med att regeringen nu går fram med en ”gyllene lösning” där inblandningen av biobränslen kan öka utan att priset vid pump höjs. Så gör man en effektiv och rättvis klimatomställning där utsläppen sänks utan att begränsa människors vardag, säger klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L).

Nyheten presenterades på tisdagmorgonen av energi- och näringsminister Ebba Busch (KD), finansminister Elisabeth Svantesson (M), klimat- och miljöminister Romina Pourmokhtari (L) och Sverigedemokraternas miljöpolitiska talesperson Martin Kinnunen. Foto: Regeringskansliet
Så funkar reduktionsplikten
  • Reduktionsplikt innebär att företag som säljer bensin och diesel måste minska koldioxidutsläppen. 
  • Det görs framför allt genom att blanda i biodrivmedel i fossil bensin och diesel, men det finns även flera andra sätt att uppfylla reduktionsplikten.
  • Företag som inte följer reduktionsplikten när de säljer bränsle får betala en straffavgift. 
  • Sverige har haft en mycket hög reduktionsplikt jämfört med många andra länder. Andelen av bränslet som ska bestå av biodrivmedel har tidigare skrivits upp för varje år.
  • Regeringen som tillträdde 2022 har drivit igenom en sänkning av reduktionsplikten. Sedan årsskiftet 2023/2024 ligger den på sex procent, vilket är miniminivån i EU.

Ämnen i artikeln

Kommentarer till artikeln (8)

  • 2024-08-29 20:18 Apex skrev: Raphael skrev:…
  • 2024-08-28 03:06 Raphael skrev: Sänkning av…
Läs kommentarer och diskutera

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.