Flera bilmärken har fått problem med batteripaketen i nya elbilar. Kortslutning eller så kallade kontaminerade celler kan ställa till med stora problem – i värsta fall brand.
Det är något som exempelvis BMW, Ford och General Motors fått känna av.
Även Hyundai har drabbats av batteribränder i elbilen Kona. Förra hösten återkallades den för att kontrollera batteriet på verkstad, och i januari kom beskedet att ett exemplar börjat brinna även efter att den uppdaterats.
82 000 bilar till verkstad
Nu har Hyundai upptäckt risk för kortslutning i batteripaketet även för elbilen Ioniq. I värsta fall kan det leda till bilbrand och därför återkallas nu bilar tillverkade mellan 4 maj 2018 och 2 mars 2020.
Totalt handlar det om 82 000 bilar i hela världen, men det är oklart hur många bilar i Sverige som omfattas. Vi söker svenska Hyundai för en kommentar.
För Kona har Hyundai använt samma batterileverantör som General Motors i elbilen Chevrolet Bolt, nämligen LG Chem. Bolt har återkallats flera gånger utan att problemet blivit löst och nu ska batteriet bytas ut helt i vissa exemplar.
Uppdatering 26/8: Hyundai Sverige bekräftar att 205 bilar berörs av återkallelsen.
”Den här återkallelsen är samma kampanj som för Kona Electric. Alla berörda bilarägare kontaktades och informerades om ärendet i april tidigare i år”, uppger märkets pr-chef Tobias Joelsson för Vi Bilägare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (0)
Läs kommentarer och diskuteraGenom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.