Flera biltillverkare har råkat ut för allvarliga batteriproblem i nya elbilar och laddhybrider. Vi har till exempel skrivit om hur både Ford och BMW tvingas återkalla tusentals bilmodeller och stoppa leveranserna på grund av risk för batteribränder.
I början av oktober kom även beskedet att 25 000 exemplar av populära Hyundai Kona Electric ska återkallas i Sydkorea. Anledningen är att batteripaketet i sällsynta fall kan kortslutas och börja brinna.
Vid den tidpunkten fanns inga besked om någon återkallelse för svenska bilägare. Men i förra veckan tvingades General Motors återkalla elbilen Chevolet Bolt av samma anledning i USA, och den använder batteripaket från samma underleverantör – LG Chem.
Nu kan Vi Bilägare avslöja att Hyundai ska återkalla Kona Electric även i Sverige. Totalt handlar det om 1 127 bilar som ska tillbaka till verkstaden, uppger Tobias Joelsson, pr-chef på svenska Hyundai.
”Det rör sig främst om en uppdatering av mjukvaran för batteriets styrsystem. Uppdateringen går snabbt och görs medan kunden väntar på verkstaden. För mindre än en procent kan det innebära att någon komponent byts ut”, skriver han.
Felet verkar alltså inte innebära att batteripaketet byts ut, som det måste göras i vissa andra fall. Hos Chevrolet uppger GM att ingenjörerna ”jobbar dygnet runt” för att hitta en permanent lösning men den tekniska lösningen är alltså inte densamma i Bolt som i Kona.
Läs också: Hyundais elsuv återkallas – kan börja brinna
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Elbilar och alla fel. Rätt solklart att dom bara är en fluga.
Så allt bilrelaterat som drabbats av fel är "bara en fluga" ? I så fall borde vi inte haft varken bensin, diesel eller gasdrivna bilar. Solklart - eller....
Det finns ju nackdelar med att tvinga fram elbilar med piskan... Men hade det inte skett så kanske utvecklingen gått alldeles för långsamt. Diverse barnsjukdomar lär vi få stå ut med i alla fall...
@Jarl Karlsson, du har givetvis rätt, det var ju mycket bättre förr med en häst framför som drog och som ofta hittade dit den skulle så det gick att sitta på vagnen och ta sig ett järn, vagnen var ju självkörande och det räckte ju med att man stannade var tredje km för att leta upp en skogssnigel för navsmörja!
Nej jag tycker det är väldigt bra med felen som upptäcks, det driver fram utvecklingen och var säker på att det blir bättre och bättre.
Vi smörjer inte längre hjulnav med sniglar, genom teknisk utveckling finns sofistikerade smörjmedel som klarar väldigt långa sträckor, inte lika miljövänligt, men snällare mot sniglarna!
Det har man hört några gånger, att eldrivna bilar kan börja brinna.
@milkylainen; Ptja, man kan väl tänka sig att det kommer ske en utveckling inom BMS paralellt med batteriutveckling som på bättre och bättre sätt hanterar risken. Men visst, risken för thermal runaway med Li-jon kommer ju inte att försvinna, vad jag kan se, och att det är sjukt svårt att släcka gör det ju inte roligare.
Men vad är alternativet? Nimh? Bly-syra? Bensin och Diesel?
Desmoholic: Det här lär pågå tills vi byter batteriteknologi till en som inte har förkärlek till att brinna upp. Finns inga garantier i de typerna vi använder idag.
Så länge en kokvattenreaktor kan explodera, vindkraftverk falla, vattendammar spricka, gastankar explodera, batterier brinna så kommer det att inträffa.
Det är för att tekniken slutar i katastrof om den inte sköts rätt. Och så är det med många tekniker.
Men inte alla.
Det finns batteriteknologi som inte skenar med ett snabbt förlopp ifall de missköts.
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.