Nu fortsätter projektet med modellen S-klass. En yta i parkeringshuset P6 vid Stuttgarts flygplats har byggts om till avlämningszon och man har gjort två rymliga p-platser dedikerade till ändamålet. Kunderna stiger ur bilen vid avlämningsplatsen och med ett kommando från sin smartphone säger de åt bilen att åka och parkera sig medan de själva fortsätter in i flygplatsterminalen.
Alla S-klass i serieproduktion har förberett för parkeringsservicen AVP, Automated Valet Parking. Kunderna måste dock köpa till en förinstallation av programmet som Mercedes kallar Intelligent Park Pilot, först då kan bilen sköta parkeringen själv.
Att bilen kan parkera själv och inom ett begränsat område röra sig utan mänsklig inblandning gör den självkörande på nivå 4 av 5 på den internationella skalan SAE.
Diskutera: Vad tycker du om självparkerande bilar?
Nivå 0: Ingen automation.
Nivå 1: Förarstöd exempelvis i form av ACC (Adaptive Cruise Control) för att hålla avstånd till framförvarande fordon eller för att hålla fordonet inom ett körfält.
Nivå 2: Förarstöd som kombinerar styrning, acceleration och inbromsning.
Nivå 3: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter, men föraren ska alltid vara beredd att ta över fordonet.
Nivå 4: Fordonet kan ta över körningen fullt ut under vissa förhållanden, exempelvis på valda vägsträckor vid vissa tidpunkter. Fordonet ska också klara av fortsatt manövrering om föraren inte tar över vid signal.
Nivå 5: Fordonet klarar körningen på alla vägsträckor och under alla förhållanden.
Källa: SAE
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.