Nästa artikel
Bonus-malus-system på gång för bilägare
Nyheter

Bonus-malus-system på gång för bilägare

Publicerad 29 april 2016
60 000 kronor i bonus om bilen är utsläppsfri, enligt nytt förslag. På bilden syns elbilen Nissan Leaf.
Ägare till bilar med låga utsläpp belönas medan miljöbovarna beläggs med straffavgift enligt nytt förslag till regeringen.
Den som kör en supermiljöbil ska få upp till 60 000 kronor i bonus vid inköpstillfället, medan ägare till nya bensin- och dieselbilar som släpper ut mycket koldioxid bestraffas med extra skatt. Detta enligt en utredning som gjorts av Finansdepartementet och lämnades över till regeringen idag.

Är bilen helt utsläppsfri blir premien 60 000 kronor, släpper den ut mindre än 35 gram koldioxid per kilometer får ägaren 45 000, och om fordonet håller sig under 50g/km blir bonusen 35 000. Fördelen att miljöbilar slipper fordonsskatt i fem år ska slopas.

Miljöbovarna får å sin sida istället betala extra. Bensin-eller dieselbilar med fordonsår 2018 som släpper ut mer än 95 gram koldioxid per kilometer ska de tre första åren beskattas med 80 kronor extra per gram som överstiger gränsen. Efter tre år blir beloppet 22 kronor per gram koldioxid per kilometer.    
 
Diskutera: Vad tycker du om förslaget?

Länkar

Ämnen i artikeln

Kommentarer

#11z • Uppdaterat: 2016-05-01 18:58
Vidstige

AL, stor slitage på vägarna från andra fordon än bilar och privatbilismen.

Sen har du också många olyckor som beror på andra än bilister, t.ex. cyklister, och dom betalar inte en krona för sig.

Vad gäller utsläpp kan man ju kolla in alla orenade mopeder och motorcyklar.
Även tunga fordon och alla transportfordon från EU.

Hur man kan få fram att bara bilister ska betala kalaset undrar jag över.

Likaså varför man inte ska räkna med moms, låter lite väl skruvat.

Min spontana intryck från din kalkyl är att privatbilister betalar alldeles för mycket skatt idag.
Särskilt då dom som har lite äldre och lite törstigare bensinbilar.
Dvs dom som har det lite sämre ställt.

#120 • Uppdaterat: 2016-05-01 19:50
pinjong

MVH AL: Enligt den rapport VTI skrev 2014 betalar varje bilist drygt dubbelt jämfört med kostnaden för miljöpåverkan, vägslitage och olyckor. För tunga fordon och tåg råder det omvända förhållandet.

http://www.automotorsport.se/artiklar/nyheter/20141209/vti-rapport-visar-att-bilisterna-far-dubbel-beskattning
http://www.vti.se/sv/publikationer/samkost-redovisning-av-regeringsuppdrag-kring-trafikens-samhallsekonomiska-kostnader/

#121 • Uppdaterat: 2016-05-01 19:50
Styggavargen

Om de utarbetar ett nytt förslag om skatter så borde de se till att vikten är som en stor faktor, vi är snart uppe och nosar 2 tons medelvikt på bilarna. Det sker i rasande takt, speciellt nu när allt större SUV's kommer ut och köps. Vi måste få ned vikten och sparar energi (utsläpp), inte göra tvärtom. Dessutom borde man begränsa vikkten till 2 ton på vanlig bil, blir det tyngre så får det vara lastbil eller nåt åt det hållet.

#122 • Uppdaterat: 2016-05-01 23:36
Axa

Vidstige
Lugn, jag försvarar inte MP. Jag tycker det är viktigt med miljö men röstar inte på MP.

Jag tycker det är lustigt när folk klandrar ett enstaka parti för "allt" som är fel. Det var längesedan endast ett parti var orsaken till allt. Det är som när folk sitter och näthatar V, haha när tusan har dom åstadkommit något i praktiken som parti?

Vilket parti eller partier det än är som sitter vid makten så kommer det att drabba privatbilister på ett eller annat sätt. Sedan får man inte glömma att EU sätter vissa ramar.

#123 • Uppdaterat: 2016-05-02 09:42
EnannanRobban

Jag håller också med om att vi skall betala för den plats vi tar, det vägslitage vi åsamkar, de utsläpp och de skador vi orsakar, helt enig.
Men en entusiastbil som har 300g CO2 och som körs 300 mil per år belastar ju inte motsvarande de 30-40000kr som årsskatten kommer att vara på en sådan bil, den används ju inte!
När den står i ett garage så sliter den inte på vägen, inte heller tar den någon plats, annat än sin säkert dyra garageplats och den släpper inte ut några utsläpp eller orsakar några skador.

Det enda som är rimligt är att vi baserar den största delen av detta på hur mycket bilarna sliter, skitar ner och skadar utifrån hur mycket de körs och då skall mesta delen av kostnaden betalas vid pumpen!

Kör jag en snåldiesel idag som kostar ett par hundringar i årsskatt och sedan 0,5l/mil så blir kostnaden låg trots min körning på 5000 mil/år och jag betalar inte i närheten av vad jag belastar

Kör jag min husbil med en kommande årsskatt på 15000 kr med 1,0l/mil i förbrukning och kör 300 mil per år så betalar jag mer än jag belastar.

Lägg kostnaden vid pumpen!

#124 • Uppdaterat: 2016-05-02 10:27
pinjong

Jag som kör bil hela året tycker att priset (inklusive pålagor) redan är tillräckligt högt vid pumpen. En husbil eller entusiastbil rullar kanske halva året och står avställd resten vilket halverar skatten. När dessa sedan ställs på så blir ju ändå kostnaden högre vid pumpen pga högre förbrukning.

#125 • Uppdaterat: 2016-05-02 12:06
Mistro

Tycker att det är hög tid att rensa upp i den här skiten nu och komma fram till ett förslag som rör alla bilar.
Det finns ju idag inte en käft som kan hålla reda på hur en bil beskattas. Det system som skapades för 20 år sedan fungerade ju dåligt efter några år och då skapades det ett nytt o.s.v,vilket ju jag anser vara rätt men det tokiga i kråksången är ju att man aldrig ändrar de äldre systemen. Kostnaden höjs men sättet att räkna ut skatten är det samma som då bilen togs i trafik.
Bara tanken på vad det har kostat att skapa alla dessa system är svindlande! Tyvärr är det även så att skattesystemet aldrig har varit rättvist eller ens baserat på tanken om att skona miljön.
Nu skall det alltså åter skapas ett nytt tokigt system som få förstår och åter igen så är det ett korkat förslag. Det enda som vi kan vara helt säkra på med alla dessa snurriga system är att de alla är skapade för att ge intäkter till staten i första,andra samt tredje hand.

#126 • Uppdaterat: 2016-05-02 12:50
Styggavargen

EnannanRobban, håller med dig samtidigt som det inte skulle funka att lägga det på drivmedelspriset. Skillnaden mellan köra SUV på 2 ton och en personbil på 1,5 ton är för liten om du ser till bara bensinpriset.

#127 • Uppdaterat: 2016-05-02 13:03
hultarn

EnAnnanRobban: håller med dig fullt ut.
Många av de bilar som idag har noll eller ingen vägskatt körs betydligt mer än många stora och tunga bilar och orsakar därmed större slitage och utsläpp.

Ännu fånigare blir det när man också vet att de flesta bilar med fantasiförbrukning inte går att köra så snålt i verkligheten.

#128 • Uppdaterat: 2016-05-02 13:23
EnannanRobban

Vargen, jag säger inte att allt skall ligga vid pumpen, men en större del eftersom det blir en rak jämförelse på hur mycket man kör, hur man kör och var man valt för snålis eller överförbrukande fläskmonster.
Skall vi få ett incitament att välja snålare bilar och/eller köra mindre så är det bara straffsparken vid pumpen som räknas. En svettig årsskatt svider en dag, men sedan är det bara att köra på med 0,8 i förbrukning och allt är frid och fröjd.
Sedan kan man självklart basera årsskatten på faktorer som avgasutsläpp, vikt, storlek, färg, växellåda eller multimediasystem, vad vet jag, men basera det på något som är vettigt utifrån det som fordonet i sig "ställer till med" i vårt samhälle, lite som AL var inne på tidigare.

Missa inget från Vi Bilägare

Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.