BMW har presenterat en helt ny generation av kompaktsuven X1, den tredje i ordningen, som konkurrerar med bland andra Volvo XC40.
Designen tar inga jättekliv utan tanken är att köparna ska känna igen sig. LED-strålkastarna har blivit slankare, hjulhusen ska upplevas ”mer robusta” och dörrhandtagen är numera infällda för att minska luftmotståndet.
På insidan märks däremot fler förändringar. Tekniknivån är betydligt högre än i föregångaren och nykomlingen får bland annat en bred skärm för digitala instrument och infotainmentsystem samt bekvämare stolar.
BMW X1 växer en aning på alla ledder för att ge bättre innerutrymmen. Den är numera bara 6,4 centimeter kortare än första generationen X3 från 2003.
För första gången kommer BMW X1 med fyra olika typer av drivlinor: bensin, diesel, laddhybrider och en helt eldriven version.
Den sistnämnda heter BMW iX1 xDrive30 och har dubbla elmotorer på totalt 313 hk och 494 Nm, fyrhjulsdrift, batteripaket på 64,7 kWh, snabbladdning på 130 kW och en räckvidd på 41 mil enligt WLTP-körcykeln. Den blir i praktiken en ersättare till BMW i3, även om de båda modellerna inte har någon gemensam teknik.
BMW X1 kommer också som laddhybrid i två olika utföranden med elräckvidd på upp till 7,5 mil. Det är betydligt längre än i föregångaren. De vanliga bensin- och dieselmodellerna har sjustegad dubbelkopplingslåda och framhjulsdrift som standard. Vissa versioner har fyrhjulsdrift.
BMW X1 med förbränningsmotorer kommer i oktober. BMW iX1 kostar från 610 000 kr på den svenska marknaden och den anländer i november. Fyrhjulsdrivna Volvo XC40 Recharge kostar från 633 900 kr.
- BMW iX1 xDrive30: 313 hk
- BMW X1 sDrive18i: 136 hk
- BMW X1 xDrive23i: 218 hk
- BMW X1 sDrive18d: 150 hk
- BMW X1 xDrive23d: 211 hk
- Laddhybrider samt fler bensin- och dieselmodeller följer senare.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (7)
- 3 juni 2022 Har en granne som har…
- 3 juni 2022 Jag brukar möte en svart BMW…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.