![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-05/bmw_2.jpg?itok=GoBcJSgj)
Vissa kanske minns CSL-versionen av BMW M3 som presenterades 2004. Den hyllades i motorpressen, inte minst tack vare bantningskuren på 110 kilo och den starkare motorn.
Nu väcker BMW återigen liv i modellversionen. Nykomlingen heter BMW M4 CSL och bantas med 109 kilo (men tjänstevikten är trots det över 300 kilo högre än i gamlingen).
Viktbantningen har kunnat göras tack vare att bilen saknar baksäte, och dessutom är taket, motorhuven och bakluckan tillverkade i kolfiber. Även klimatanläggningen, bakljusen, BMW-njurarna i fronten och golvmattorna har fått lägre vikt. Kolfiberstolar, mindre ljudisolering och keramiska bromsar sparar ytterligare 60 kilo.
![](/public/styles/hidpi_370w/public/2022-05/bmw2.jpg?itok=xXC7jppH)
Effekten ökar med 40 hk och den sexcylindriga turbomotorn levererar därmed 550 hk. Köparna kan bara välja åttastegad automatlåda – manuell låda finns inte. 0–100 km/tim ska gå 0,2 sekunder snabbare än i M4 Competition med fyrhjulsdrift.
Produktionen startar i sommar och bara 1 000 exemplar ska byggas. Den svenska prislappen ligger på 1 775 000 kr, vilket är nästan 800 000 kr mer än en ”vanlig” BMW M4.
Ämnen i artikeln
Kommentarer till artikeln (8)
- 23 maj 2022 Zäta3, Har du gjort något…
- 22 maj 2022 E39 är nog min favvo, inne o…
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.