Livet leker, det är vår i luften och BMW rusar framåt mot nya spännande mål.
- Det är klart att vi är glada över att vara tillbaka överst på tronen, det är där vi ska höra hemma, säger BMW Group Sveriges vd Christer Stahl när han tar plats bakom ratten i nya 125i Cabriolet tillsammans med sina chefskollegor för att fira segern i AutoIndex 2008.
- Det är klart att vi är glada över att vara tillbaka överst på tronen, det är där vi ska höra hemma, säger BMW Group Sveriges vd Christer Stahl när han tar plats bakom ratten i nya 125i Cabriolet tillsammans med sina chefskollegor för att fira segern i AutoIndex 2008.
BMW har under de senaste fyra åren framför allt rusat ifrån huvudkonkurrenten Mercedes och nu också tagit upp jakten på Audi i kampen om marknadsandelar. 2004 sålde BMW 7 000 bilar och hade en markandsandel på 2,7 procent. I dag ligger marknadsandelen på 4,2 procent och 13 000 sålda bilar under 2007.
- Vi har klarat av att växa utan att tappa i kundnöjdhet, säger Christer Stahl. Det ser vi som en mycket viktig faktor till att vi har lyckats behålla vår topposition.
Det finns naturligtvis många faktorer som BMW-cheferna vill lyfta fram som förklaringar till framgångarna - ett bredare modellprogram, nya modeller som matchar miljöbilsnormen, fri service upp till 8 000 mil och ett målmedvetet kundomhändertagande för dem som också kör äldre bilar.
Garantier på begbilar
En titt i försäljningsstatistiken för 2007 visar att BMW 3-serien hamnade på 15:e plats, 5-serien på 18:e plats och relativt nya 1-serien på 47:e plats. Just den sistnämnda modellen har varit efterlängtad eftersom BMW aldrig tidigare haft någon bil i det som populärt kallas Golfklassen.
BMW har också dragit stor nytta av dieseltrenden, ifjol var över 50 procent av alla sålda bilar dieseldrivna.
- Och nu kan vi också till och med erbjuda en miljöbil i form av BMW 118d som släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer, tillägger nytillträdde informationschefen Michael de Geer.
BMW har annars i sina kampanjer mest gått ut med EfficientDynamic, där den nya tekniken gör att det går att sänka förbrukningen samtidigt som effekten kan bibehållas eller till och med öka.
- BMW står för körglädje och sportighet och därför har det varit så viktigt att kunna kombinera detta med bränsleeffektiva motorer, då får vi också argument för plånboken, säger Christer Stahl.
Sedan tiotalet år tillbaka erbjuds också nybilsköparna fri service upp till tre år eller 8 000 mil. Men strategin har också varit att ta hand om ägare med äldre bilar och nu senast också att erbjuda begbilgarantier för utvalda modeller, enligt en produktstandard som går under benämningen Premium Selection - noggrant genomgångna begbilar upp till fem år/10 000 mil. Köpare av dessa bilar får med sig en ettårig garanti plus ett certifikat om bilens historia.
- Vi har jobbat mycket på att knyta BMW-ägarna till våra märkesverkstäder också när serviceavtalet och garantierna gått ut, säger Paul Bako, servicemarknadschef. Våra träffar visar att vi har en kundlojalitet på hela 53 procent sett över hela vagnsparken. På bilar som är upp till sju-åtta år gamla ligger återbesöken på upp till 65 procent.
Kontakt med privatimportörer
BMW anser också att det är mycket viktigt att genast komma i kontakt med de ägare som privatimporterat bilar. Så fort en ny bil inregistrerats får ägaren ett brev där han eller hon välkomnas till de svenska BMW-verkstäderna.
Hos verkstäderna kan exempelvis historiken plockas fram, genomförda servicebesök och aktuella miltal vid varje tillfälle, för att på så vis göra en rimlighetsbedömning om körsträckan är den korrekta.
Manipulerade mätare har till och från förekommit i privatimportleden, men rent tekniskt kan inte verkstäderna ta fram uppgifter om eventuellt falska körsträckor.
Glädjande för BMW är också att kunderna med äldre bilar rankar märket lika högt som nybilskunderna. Det ger bra signaler om kvalitet över tiden.
- För att lyckas i kundundersökningar som AutoIndex måste man naturligtvis börja med en bra produkt, och sedan är det upp till oss att organisera verksamheten med återförsäljare, verkstäder och marknadsaktiviteter. Och det har vi uppenbarligen lyckats bra med, säger Christer Stahl.
Inga mörka moln på himlen så här långt, frånsett bilprovningsstatistiken för stora suven BMW X5 som prickas onormalt ofta för glapp i styrleder.
- Vi har inte satt oss in i statistiken ännu, men vi ska naturligtvis kolla upp det, säger Paul Bako.
- Vi har klarat av att växa utan att tappa i kundnöjdhet, säger Christer Stahl. Det ser vi som en mycket viktig faktor till att vi har lyckats behålla vår topposition.
Det finns naturligtvis många faktorer som BMW-cheferna vill lyfta fram som förklaringar till framgångarna - ett bredare modellprogram, nya modeller som matchar miljöbilsnormen, fri service upp till 8 000 mil och ett målmedvetet kundomhändertagande för dem som också kör äldre bilar.
Garantier på begbilar
En titt i försäljningsstatistiken för 2007 visar att BMW 3-serien hamnade på 15:e plats, 5-serien på 18:e plats och relativt nya 1-serien på 47:e plats. Just den sistnämnda modellen har varit efterlängtad eftersom BMW aldrig tidigare haft någon bil i det som populärt kallas Golfklassen.
BMW har också dragit stor nytta av dieseltrenden, ifjol var över 50 procent av alla sålda bilar dieseldrivna.
- Och nu kan vi också till och med erbjuda en miljöbil i form av BMW 118d som släpper ut 119 gram koldioxid per kilometer, tillägger nytillträdde informationschefen Michael de Geer.
BMW har annars i sina kampanjer mest gått ut med EfficientDynamic, där den nya tekniken gör att det går att sänka förbrukningen samtidigt som effekten kan bibehållas eller till och med öka.
- BMW står för körglädje och sportighet och därför har det varit så viktigt att kunna kombinera detta med bränsleeffektiva motorer, då får vi också argument för plånboken, säger Christer Stahl.
Sedan tiotalet år tillbaka erbjuds också nybilsköparna fri service upp till tre år eller 8 000 mil. Men strategin har också varit att ta hand om ägare med äldre bilar och nu senast också att erbjuda begbilgarantier för utvalda modeller, enligt en produktstandard som går under benämningen Premium Selection - noggrant genomgångna begbilar upp till fem år/10 000 mil. Köpare av dessa bilar får med sig en ettårig garanti plus ett certifikat om bilens historia.
- Vi har jobbat mycket på att knyta BMW-ägarna till våra märkesverkstäder också när serviceavtalet och garantierna gått ut, säger Paul Bako, servicemarknadschef. Våra träffar visar att vi har en kundlojalitet på hela 53 procent sett över hela vagnsparken. På bilar som är upp till sju-åtta år gamla ligger återbesöken på upp till 65 procent.
Kontakt med privatimportörer
BMW anser också att det är mycket viktigt att genast komma i kontakt med de ägare som privatimporterat bilar. Så fort en ny bil inregistrerats får ägaren ett brev där han eller hon välkomnas till de svenska BMW-verkstäderna.
Hos verkstäderna kan exempelvis historiken plockas fram, genomförda servicebesök och aktuella miltal vid varje tillfälle, för att på så vis göra en rimlighetsbedömning om körsträckan är den korrekta.
Manipulerade mätare har till och från förekommit i privatimportleden, men rent tekniskt kan inte verkstäderna ta fram uppgifter om eventuellt falska körsträckor.
Glädjande för BMW är också att kunderna med äldre bilar rankar märket lika högt som nybilskunderna. Det ger bra signaler om kvalitet över tiden.
- För att lyckas i kundundersökningar som AutoIndex måste man naturligtvis börja med en bra produkt, och sedan är det upp till oss att organisera verksamheten med återförsäljare, verkstäder och marknadsaktiviteter. Och det har vi uppenbarligen lyckats bra med, säger Christer Stahl.
Inga mörka moln på himlen så här långt, frånsett bilprovningsstatistiken för stora suven BMW X5 som prickas onormalt ofta för glapp i styrleder.
- Vi har inte satt oss in i statistiken ännu, men vi ska naturligtvis kolla upp det, säger Paul Bako.
Relaterade dokument
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
ägare till 323i toring 08 .tyvärr nöjdare bilägare får man leta efter mvh fta 058
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.