Många biltillverkare vill ersätta dagens konventionella backspeglar med digital teknik i form av en kamera och en bildskärm. Fördelen ska vara att den ”digitala” backspegeln kan ge bättre bild i dåligt väder och att kameran tar mindre plats än en backspegel, vilket sänker förbrukningen.
Men de digitala backspeglarna är också ett sätt för biltillverkarna att försöka positionera sig som teknikföregångare.
Audi har fått blandad kritik för kamerabackspeglarna i elbilen e-tron, men i den betydligt billigare Honda e har tekniken visat sig fungera betydligt bättre.
Nu kommer uppgifter om att BMW vill ta det hela ett steg längre. Patentskisser kan avslöja något som kallas ”virtuell spegelteknik”.
Ingen vanlig skärm
Precis som hos Audi och Honda finns en kamera som filmar området bakom bilen. Men istället för att visa bilden på en vanlig skärm projiceras den på sidorutan. Föraren kan se bilden på samma ställe som en konventionell backspegel.
En fördel ska vara att BMW även kan visa annan information i bilden, som exempelvis hjälplinjer för parkering, och projiceringen ska visas även om rutan hissas ned. Det är oklart om BMW ska sätta tekniken i serieproduktion.
Läs också: Därför är de fysiska backspeglarna utrotningshotade
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.