Kameror kan ersätta sidospeglar på kommande elbilen – Audi berättar varför det blir en fördel.
I augusti är det premiär för Audis elbil e-tron. Vi har redan sett bilen som prototyp och det går redan att lägga en beställning på den. Nu berättar Audi att i det produktionsfärdiga utförandet går det att välja bort traditionella sidospeglar.
Backspegelhusen har istället små kameror vars bilder visas på OLED-skärmar som sitter integrerade mellan instrumentbrädan och dörren. Detta tillval, som kallas ”virtuella backspeglar”, motiverar Audi med att det bidrar till lägre luftmotstånd – och därmed bättre räckvidd.
Audi har testat bilen i en vindtunnel och kommit fram till att den har ett luftmotstånd på 0,28 cW, vilket ska vara ett av de lägsta i suvsegmentet.
E-tron påstås kunna rulla över 40 mil på en laddning, enligt den nya och tuffare körcykeln WLTP.
Diskutera: Vad tycker du om virtuella backspeglar?
Backspegelhusen har istället små kameror vars bilder visas på OLED-skärmar som sitter integrerade mellan instrumentbrädan och dörren. Detta tillval, som kallas ”virtuella backspeglar”, motiverar Audi med att det bidrar till lägre luftmotstånd – och därmed bättre räckvidd.
Audi har testat bilen i en vindtunnel och kommit fram till att den har ett luftmotstånd på 0,28 cW, vilket ska vara ett av de lägsta i suvsegmentet.
E-tron påstås kunna rulla över 40 mil på en laddning, enligt den nya och tuffare körcykeln WLTP.
Diskutera: Vad tycker du om virtuella backspeglar?
Ämnen i artikeln
Genom att anmäla dig godkänner du OK-förlagets personuppgiftspolicy.
Kommentarer
Observera att det konto du använder för att kommentera artiklar skiljer sig från det konto som används för att logga in och läsa Premium-innehåll.